Topmenu

Het verhaal achter de foto: “Traveling time”

Een langere sluitertijd kan een foto een bijzonder effect geven door de zogenaamde bewegingsonscherpte van bewegende onderwerpen, zoals voorbijrijdende auto’s of opspattend water. Wat deze foto bijzonder maakt, is dat het niet onderdelen uit de omgeving zijn die bewegen, maar juist de camera! In dit artikel het verhaal hoe deze foto (genaamd ‘Traveling Time’) tot stand is gekomen.

Het verhaal achter de foto Travelling Time.

Het verhaal achter de foto

De foto is gemaakt in 2010 in de toegang van de ondergrondse fietsenstalling van het 18 Septemberplein in Eindhoven. Deze ingang is een soort slurf, waarbij je met een rolpad naar beneden gaat. Een rolpad is vergelijkbaar met een roltrap, maar dan zonder traptreden (dat is namelijk wat onhandig met de fiets) en hetzelfde als de ‘Mind your step’ rolpaden die je op Schiphol ook tegen komt.

De camera stond op een statief en het statief stond op het rolpad. Ik fotografeerde met een groothoekobjectief, de 10-24mm van Tamron op 10mm. De groothoek zorgt ervoor dat je op een foto veel ziet. Meer dan wanneer je er zelf zou staan. Dit geeft de foto een wijds effect.

Op zoek naar de juiste sluitertijd

De ISO van de camera was zo laag mogelijk ingesteld (zodat de foto zo min mogelijk ruis in de foto zou krijgen) en de camera stond op de sluitertijdvoorkeursstand. De sluitertijd bepaalt bij bewegende onderwerpen (en in dit geval de ‘bewegende’ omgeving) of deze wordt bevroren of dat hierbij bewegingsonscherpte komt. Ik was op zoek naar het laatste, maar ik moest nog wel onderzoeken welke sluitertijd het beste paste bij het resultaat dat ik voor ogen had.

Ik maakte een aantal rondes op het rolpad, waarbij ik fotografeerde met verschillende sluitertijden. De best passende sluitertijd vond ik die van 1.3 seconden. Voor de juiste verhouding in licht koos mijn camera bij de ingestelde sluitertijd van 1.3 seconde een diafragma van f/9. Een te korte sluitertijd gaf te weinig bewegingsonscherpte, een te lange sluitertijd gaf teveel beweging, waardoor de ‘slurf’ niet meer herkenbaar was en de foto te rommelig werd.

Op zoek naar de juiste compositie

“Het maken van deze foto was in feite een experiment waarbij werd gevarieerd in sluitertijd, standpunt en moment van fotograferen”

Hierna was het belangrijk om te bepalen wat de beste hoek was. De weg naar boven was interessanter dan de weg naar beneden, vanwege de lichten op het plein. In de week dat de foto gemaakt werd, was het lichtfestival GLOW Eindhoven aan de gang. Hierdoor zie je verschillende gekleurde lichtkunstwerken aan het eind van de slurf, evenals door het raam aan de bovenkant. Ik varieerde een paar keer met het perspectief en maakte daarom weer meerdere rondjes omhoog en omlaag op het rolpad. (De bewaker van de fietsenstalling dacht vast dat ik gek was). De ene keer plaatste ik het statief in het midden van het pad, de andere keer probeerde ik het op de meebewegende leuning van het rolpad. Dat laatste gaf ook een leuk effect, maar de convergerende lijnen van het rolpad vond ik bij een laag perspectief toch interessanter voor de compositie. De camera plaatste ik precies in het midden van het rolpad, waarbij de symmetrie de compositie versterkt.

Het moment van fotograferen was belangrijk vanwege het raam boven het rolpad. Het mooist vond ik het als de omlijsting van het raam nog op de foto te zien was. Fotografeerde ik te vroeg, dan was het raam klein. Fotografeerde ik te laat, dan was het raam voor een deel buiten het kader van de foto gevallen. Het raam vervomrde door de groothoeklens, wat naar mij idee ook wel past bij de sfeervan de foto. De totstandkoming van deze foto was in feite dus een experiment waarbij ik varieerde in sluitertijd, standpunt/perspectief en moment. Net zo lang totdat ik de foto kreeg waar ik tevreden mee was, passend bij het idee dat ik vooraf had.

Hieronder zie je verschillende variaties met links de foto’s die het dus niet geworden zijn.

Variatie in sluitertijd. Links: 10s. Rechts: 1.3s.

Variatie in sluitertijd. Links: 10s. Rechts: 1.3s.

Variatie in rolrichting. Links: Omlaag. Rechts: omhoog.

Variatie in rolrichting. Links: Omlaag. Rechts: omhoog.

Variatie in standpunt. Links: Hoog op de leuning. Rechts: Laag op het rolpad.

Variatie in standpunt. Links: Hoog op de leuning. Rechts: Laag op het rolpad.

Variatie in moment. Links: Raam buiten het kader. Rechts: Raam nog (net) binnen het kader.

Variatie in moment. Links: Raam buiten het kader. Rechts: Raam nog (net) binnen het kader.

Verbeterpunten

Zoals hierboven beschreven maakte ik deze foto in 2010. Toen was ik tevreden met het resultaat, maar wanneer ik de foto nu (opnieuw) zou maken, zou ik willen dat het (begin van het) rolpad helemaal scherp op de foto staat. In theorie moet het rolpad ook helemaal scherp op de foto moeten staan (omdat de afstand tussen de lens en het pad gelijk bleef), maar in de praktijk zaten daar ook wat hobbeltjes in wat de camera lichtjes deed bewegen ondanks dat deze op het statief stond. Wellicht dat een zwaarder en steviger statief hierin zou helpen. Daarnaast stoor ik mij nu aan de reflectiehokjes in de rechterbenedenhoek. Ik zou proberen deze of te vermijden of deze (als dat niet mogelijk was) in de nabewerking weg te clonen.

Wat kun je hier van leren?

Met het verhaal achter de foto hoop ik je de werkwijze van zo’n bijzondere foto duidelijk te maken en vooral te laten zien dat de foto dus niet in 1x is ontstaan. Het was een kwestie van uitproberen en experimenteren met de juiste camera-instellingen, het standpunt en het moment van afdrukken. Wie weet motiveert het je ook om zelf eens aan de slag te gaan met een foto waarbij de omgeving stilstaat maar de camera beweegt. Dat kan op een rolpad/roltrap, maar ook de camera gewoon handmatig bewegen tijdens het fotograferen of deze op een skateboard zetten! Het beste werkt dit in de schemering of avond, omdat het dan gemakkelijker is om langere sluitertijden te behalen. Succes met dit experiment!

Volg jij mij al op Instagram?

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Lees hier lekker verder:

 

, , ,

14 reacties op Het verhaal achter de foto: “Traveling time”

  1. Jolanda* 24 juli 2016 at 07:50 #

    Laura, juist het verhaal achter de foto (incl. de toegepaste instellingen) én de fotograaf vind ik ontzettend leuk om te lezen.

    Ik heb al aardig wat tijd met plezier doorgebracht op jouw website met scrollen van de ene tip naar de andere … Je hebt geweldige humor, kan ontzettend goed in detail uitleggen én aanmoedigen om door te gaan!

    Ga zo door! En Rabin ook ;)

  2. Aime' de Clercq 7 december 2015 at 13:41 #

    Dank voor de vele tips en klare taal
    en voor mij de nodige inspiratie

  3. Hans Polet 24 november 2015 at 18:22 #

    Dit vind ik echt een foto waarmee je je onderscheidende klasse toont. Ten eerste de visie, dan de volharding, en achteraf het perfectionisme. Deze foto is echt waanzinnig en voorlopig onbereikbaar voor mij.
    Ik geniet van je site en van je badeendjes om zaken te illustreren, vooral photo bombing

    Hans

  4. Alies 30 mei 2013 at 15:48 #

    Prachtige duidelijke uitleg met mooie voorbeelden.
    Dank je.

  5. Anja Smulders 29 mei 2013 at 20:12 #

    Een leerzaam en leuk artikel, erg leuk om te lezen hoe je tot het gewenste resultaat bent gekomen

  6. Wim de Lange 29 mei 2013 at 19:03 #

    Hee Laura,
    Weer een duidelijk verhaal over een mooie foto. Geweldig dat je het op deze manier wilt delen.

  7. Mary van den Boogaard 29 mei 2013 at 13:58 #

    Zeer interessant en heel leuk om in details te lezen hoe de foto tot stand is gekomen.

  8. Edwin Rosenquist 29 mei 2013 at 13:54 #

    Beste Laura,

    Het is heel leerzaam en speciaal. Tot in de details omschreven. En zeer kritische bekeken.

    Bedankt Laura tot de volgende keer.

    Vooral ZO DOORGAAN.

  9. Raymond Colijn 29 mei 2013 at 12:44 #

    Beste Laura,

    Wat een geweldig verhaal en wat valt er op deze wijze veel te leren. Vooral omdat je alles uitvoerig uit de doeken doet en de foto jaren later nog eens kritisch bekijkt.

    Mijn complimenten.

    Met vriendelijke groet,

    Raymond Colijn

  10. Henk van Ahee 29 mei 2013 at 10:56 #

    nou, ik vind het een prachtige, interessante en zeer geslaagde foto !!! Natuurlijk, als je er 100x naar kijkt valt er altijd wat op aan te merken, zeker als je zou uitgebreid en gedetailleerd alle pro’s en contra’s behandeld … leerzaam, maar het blijft een geslaagd experiment … bravo !!

  11. Letty van der Kraan 29 mei 2013 at 10:37 #

    Bedankt voor je heldere uitleg. Ik vind het een bijzondere foto.

  12. Karin van Velthuijsen 29 mei 2013 at 08:06 #

    Leuk om te lezen! Bedankt voor de duidelijke uitleg

  13. Partingoli 29 mei 2013 at 07:20 #

    Goed verhaal! helder uitgelegd en voor eenieder die een manuele stand op zijn/haar camera heeft te proberen.

Geef een reactie