De regel van derden is een compositieregel welke veel gebruikt wordt in de fotografie. Het is een hulpmiddel die je helpt om te bepalen waar je de onderdelen in het kader plaatst. Maar wat is de regel van derden precies? En is dat nu hetzelfde als de gulden snede?
Wat is compositie?
Als je het woord ‘compositie’ in het woordenboek opzoekt, dan staat er: “de ordening van verschillende delen tot één geheel”. Compositie in de fotografie betekent dat je de verschillende onderwerpen op zo’n manier in beeld plaatst, dat deze samen een mooi geheel vormen. Een foto met een goede compositie is fijn om naar de foto te kijken en trekt de aandacht van de kijker naar de juiste plekken.
Regel van derden
Hieronder ga ik uitleggen hoe de regel van derden werkt. Ik gebruik hiervoor een illustratie van een badeendje (die je misschien wel herkent uit mijn eBook ‘Alles over scherptediepte’. In de eerste situatie staat het badeendje centraal in het beeld en is ook de horizon precies in het midden. Dat kan beter: dat beeld oogt vrij saai. Verdeel nu het beeld zowel horizontaal als verticaal in drieën. Je krijgt hierdoor een raster met negen vakken van gelijke grootte. De regel van derden schrijft dan voor dat je het onderwerp van de foto (in dit geval het badeendje) plaatst op één van de snijpunten van het raster. De horizon wordt daarbij ook op één van de 1/3 lijnen gezet, waardoor de foto minder ‘recht toe recht aan’ is.

De beginsituatie: het badeendje is vandaag aan het chillen op het strand.

Verdeel het beeld in 9 gelijke vlakken volgens de regel van derden. Dat ziet er zo uit.

Interessante elementen van de foto (in dit geval: het badeendje) plaat je onder de snijpunten van de lijnen van derden.

Belangrijke lijnen in beeld, zoals de horizon, kun je ook langs de lijnen van derden plaats. Hier is de horizon van het midden is omhoog geplaatst. Al een heel ander beeld dan de beginsituatie toch?

Maar de horizon kan natuurlijk ook lager gebracht worden, zoals hier.
Voorbeelden van de regel van derden
Hieronder zie je de regel van derden in de praktijk. Wat je onder de snijpunten van de lijnen plaats, kan van alles zijn. Bijvoorbeeld iemands gezicht of bij een close-up een oog. Maar in een landschap kan het ook een huis zijn. Kijk niet alleen naar de horizon, maar ook of je andere horizontale lijnen (of verticale lijnen) ziet die je langs de lijnen van derden kan plaatsen.


De horizon ligt langs de onderste regel van een derde. De hooibaal is geplaatst bij een snijpunt van twee lijnen.


Zowel het oog van het meisje als de bloem waar ze naar kijkt ligt op een snijpunt van de lijnen






Maak van de zon een stervorm door te fotograferen met een klein diafragma.


Bij het fotograferen van katten of honden ligt je huisdier natuurlijk niet altijd stil. Maar als-ie dat wel doet, kun je rustig spelen met de compositie.
Wat is de gulden snede? (Niet hetzelfde als de regel van derden!)
De regel van derden wordt vaak ook genoemd als de gulden sneden. Alleen die twee zijn niet hetzelfde. (Ik heb dit een tijdlang ook gedacht). Dat ze door elkaar gehaald worden, is niet zo verwonderlijk. De gulden snede en de regel van derden lijken veel op elkaar. Bij de regel van derden wordt het beeld in 9 vlakken gedeeld en bij de gulden snede ook. Het verschil zit hem in de verhoudingen. Bij de regel van derden zijn de vlakken gelijk, maar bij de gulden snede niet. Dat komt omdat de gulden snede gebaseerd is op een wiskundige berekening.
Hieronder zie je een beeld verdeeld volgens de gulden snede. Het beeld is niet in 9 gelijke dezelfde vlakken verdeeld, maar het middelste vlak is het kleinste en de buitenste vlakken in de hoeken het grootst. Bij de gulden snede geldt net als bij de regel van derden, dat het aan te raden is onderwerpen langs lijnen en op snijpunten te plaatsen.

Verdeling van het beeld volgens de gulden snede. Ook negen vakjes, maar niet allemaal even groot.
Vlakverdeling bij de gulden snede
Ik doe een poging om simpel uit te leggen hoe deze vlakverdeling tot stand komt: wanneer je een lijn wilt delen in twee stukken volgens de gulden snede, dan is er een bepaalde verhouding tussen het korte deel van de lijn (a) en het lange deel van de lijn (b). Deze verhouding die moet gelijk zijn aan de verhouding tussen het grootste stuk (b) ten op zich van de hele lijn (c). Deze verhoudingen wordt weergegeven met het Griekse getal phi en is ongeveer 1,6. Het is een verhouding die vaak wordt teruggezien in de natuur, maar ook in bijvoorbeeld de kunstgeschiedenis. (Het is niet erg als je het niet precies begrijpt, want uiteindelijk gaat het er om wat het met het beeld doet!)

De verhouding van lijn A en opzichte van lijn B is gelijk aan de verhouding tussen lijn B ten opzichte van C. Phi: 1,6 en nog wat getalletjes achter de komma


Gebruik de slider om de regel van derden en de gulden snede te vergelijken.
Bij onderstaande foto’s is de gulden snede toegepast als compositieregel. Voordat je aan de slider trekt, kun je voorspellen waar de snijpunt zitten?


Zowel de horizon als de kus en de handen valt op de lijnen van de gulden snede.


Beide ogen staan op een lijn van de gulden snede.
Met de liniaal naast de foto staan?
Misschien heeft bovenstaande het idee gewekt dat je met de liniaal langs de foto moet staan en alles precies volgens één van deze twee compositieregels moet plaatsen. Maar dat is niet de bedoeling. Toen ik voor dit artikel door mijn foto’s ging, kwam ik tot de ontdekking dat ik maar heel weinig foto’s heb die precíes volgens de regel van derden of de gulden snede een compositie hebben. Interessante delen van de foto plaats ik wel heel vaak dichtbij een snijpunt en lijnen in de foto plaats ik in de buurt van de 1/3 lijnen, maar zelden zijn deze punten of lijnen precies volgens de regel van derden of gulden snede. Ik geloof er dan ook niet in dat je foto alleen maar goed is als je dit exact naleeft. Beide compositieregels zijn slechts één van de velen; een compositie wordt door veel meer zaken bepaald, zoals kijkruimte of een kader in de foto.
Bovendien laat het feit dat de gulden snede en de regel van derden erg op elkaar lijken al zien dat het niet uitmaakt welke van de twee regels je naleeft. Kijk maar eens naar de foto’s hieronder. Met de slider kun je de regel van derden én de gulden snede zichtbaar maken. Ongeacht de compositieregel volgens welke de onderwerpen zijn geplaatst; het is duidelijk dat de aandacht van de kijker gaat naar het onderwerp.


Het jongetje en de horizon zijn volgens de regel van derden. Het meisje en de vloedlijn volgens de gulden snede


Bij dit huisje in de bergen van Oostenrijk staat het huisje volgens de regel van derden én de gulden snede op een snijpunt.


Bij deze foto van de hond staan de ogen allebei niet op een lijn. En beide lijnen gaan juist weer door de neus.
Je hoeft deze compositieregels dus echt niet altijd nauw te volgen. Het is denk ik veel belangrijker dat je nadenkt over de compositie. Als het passend is, dan kun je de regel van derden of de gulden snede als leidraad gebruiken. Maar pas de regels niet consequent altijd toe, want daar krijg je echt geen beter resultaat van. Om je dat te laten zien, sluit ik af met deze twee foto’s. Bij beiden is er bewust nagedacht over de compositie, maar bij beiden is de regel van derden of gulden snede niet precies passend.




Heb jij wel eens gelet op de regel van derden? En wist je dat die niet hetzelfde was als de gulden snede?
Nee maar, wat goed! Mijn man en ik volgen momenteel wat lessen fotografie op zondag, en laat ik nu net deze wegens ziekte gemist hebben. Man die wel ging probeerde het me wel uit te leggen maar slaagde daar niet echt in. Dus bedankt!
geweldig stuk tekst! heel veel van geleer! (ik ben een NPC)
Hallo Laura,
Wellicht dat u het antwoord op de volgende vraag wilt geven:
Hoe, maakt men een Veldwelving (hier, is er vrijwel bij alle grote hoek lenzen sprake van!) over een gehele beeld (stille opname, foto) ongedaan?
Dank u zeer, en
MVG
Naud
Wat bedoel je met veldwelving Naud? Ik geloof niet dat dit een bestaand woord is. :)
Handig die sliders!
Ja maar soms pakt het niet zo uit om dat te doen. Want dan is de hele omgeving de moeite waard. Het gaat ook om je eigen gevoel op dat moment. Wel een erg goede uitleg en heel duidelijk dank je wel.
Heel mooi uitgelegd en zo dat zelfs ik het begrijp ;-)
Is er toevallig ook een tooltje om het raster regel van derden en het raster de gulden snede over je eigen foto’s te leggen, zoals in jou voorbeelden?
Ronald, Photoshop bijvoorbeeld, maar ook andere fotobewerkingstools hebben x aantal rasters die je over de foto kan leggen.
Top uitgelegd Laura, vriendelijk bedankt
Mooi uitgelegd, Laura, over het verschil tussen de gulden snede en de derde regel!
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, zeker als het woord wiskunde eraan te pas komt.
Nou,…zulke goede uitleg kom je niet elke dag tegen. Je hebt er echt moeite voor gedaan. Super handig.
Vriendelijk groet Peter.
Hallo Laura, bedankt voor het zo duidelijk neerzetten van deze twee regels met ook nog eens mooie voorbeelden. Ik heb er dankbaar naar verwezen in de maandopdracht van onze flickr groep de Doka.
Heel erg bedankt!
Daar heb ik wat aan dank je wel Laura, ik vond het altijd heel lastig, maar zo vat ik het wel! Groet Eric Peters
Lex, met een goede zonnekap voorkom je een hoop lensflare. Of je gebruikt je hand boven de lens maar dat vergt wat oefening…
Een zonnekap kan zoals Dick zegt inderdaad helpen. Maar als de zon recht in de lens schijnt, dan blijf je de lensflare houden.
Hallo Laura,
Wanneer je op internet op zoek gaat naar de gulden snede kom je vaak ook een soort slakkenhuis vormige figuur tegen. Is dit een andere benadering van de gulden snede?
Dat ‘slakkenhuis’ ontstaat door een verdeling van de gulden snede. Verdeel een foto in twee stukken volgens de gulden snede. Herhaal dit nu telkens met het kleinste vak. Je kunt nu een lijn trekken langs de hoeken van die kleinere vakken. Zo ontstaat de gulden spiraal. In mijn boek Iedereen FotoSMART vertel ik er meer over.
Ik ben na vele jaren eer met fotografie begonnen. Nu digitaal dus.
Heerlijk oefenen met veel schieten wat niet kon in het analoge tijdperk. Dank voor deze compositieles en de 3 e-books.
Ik heb 1 vraag : een prachtige foto (tegen de zon in) vertoont spectrum (rode en groene vlekken ontstaan door lichtbreking in de lens) . Hoe kan ik dat voorkomen???. Kan het op het web niet vinden.
Ik blijf je volgen.
Hoi Lex, wat je beschrijft is volgens mij lensflare; door de interne reflecties in het objectief krijg je deze vlekken. Je kunt dit verminderen door een eventueel UV filter van de camera af te halen, maar geheel voorkomen als je tegen de zon in fotografeert lukt niet altijd.
Wat een duidelijke uitleg!!!
Dank je wel. Rozet Kindt
Wat een leuke maar ook zeer bruikbare tips en uitleg, ik ga zeker uitproberen Laura. Thanks…!
Duidelijke taal kan ik zeker goed gebruiken
Geweldig goede en duidelijke uitleg.
Mooi in elkaar gezet.
gr Joop de Lange
Laura, bedankt voor je geweldig duidelijke uitleg. Ik ben zo vrij om dit via onze fotoclubpagina te doen, zodat onze leden kunnen meeprofiteren van je tips. :) Barbra Knop
Wat een goede voorbeelden! Ik ga ook experimenteren. Bedankt!
Laura je geeft zeer goede fotografie tips die ik als beginneling zeer goed kan gebruiken .
Dank je wel
dag Laura
Bedankt voor de mooie en heeeeeeel goede uitleg van allerlei foto weetjes geweldig, heb er ook veel plezier van en kan er veel van leren. dacht dat ik al veel wist maar dat valt tegen!!!!
Bedankt
Super blij met je site en uitleg! Echt top dat je dit doet. Ik ga snel verder leren:-). Groetjes Mariska
Ik ben pas begonnen met fotograferen zoals het hoort, ben duidelijk op het goed pad, bedankt voor deze toelichting.
zeer goede uitleg!
dankjewel!
Laura,
Wat leg je het toch heerlijk simpel uit. Vooral die mouse-overs werken verhelderend. Bedankt weer.
Wat een heerlijke site van jou. Goede uitleg met leuke foto;s erbij. Jammer dat je zover weg woont om een workshop mee te maken.
Gr. Connie Boone
dank je wel, laura :-)) duidelijke uitleg geïllustreerd met mooie voorbeelden. (en inderdaad is het mouse-over effect hier bijzonder functioneel :-)) ook leuk om de verschillende regels naast elkaar in de mouse-over aan te treffen :-))
misschien is het nog leuk te vermelden dat er in lightroom verschillende soorten hulplijnen zijn ivm de vlakverdeling. (6 om precies te zijn :-) ze worden zichtbaar in de crop-modus (in het nederlands, gereedschap: ‘uitsnijden en rechttrekken’ en eenvoudig op te roepen met behulp van de letter R :-) leuk om uit te proberen, wanneer je niet tevreden bent over de vlakverdeling van je foto. mij helpt het regelmatig om net dat ietsje meer aan je foto te geven :-))
Dank je wel voor de duidelijke uitleg
knap dat je moeilijke dingen zo eenvoudig kan uitleggen!!ik kijk al uit naar de volgende les. misschien moet ik mezelf nu opdrachtjes geven….
Het is altijd een goed idee om jezelf opdrachtjes te geven om te oefenen met fotografie! :)
Als laatste 1.1 en 2.2 dus…
Toch geven de vlakken in de gulden regel wel leuk contrasten: 1.1 licht, 1.2 donder, 2.1 vast, 2.2 bewegend, 1.2 en 2.1 blijvend, 1.1 en 2.1 verdwijnend. Zal wel toeval zijn :)
Complimenten voor de uitleg!
Ik hanteer bij het fotograferen in de meeste gevallen de regel van derden om vervolgens in Lightroom te fine-tunen in de diagonaal methode.
Duidelijk artikel, handig die mouse-overs. Had nog nooit van de gulden snede gehoord. Maar naar mijn bescheiden mening, en dat geef je zelf ook al aan, is dat ook niet nodig. Als je maar aan de compositie denkt.
heel leerzaam, bedankt
Dank je wel! Nu begrijp ik ook waarom veel camera’s die 9 vakjes bij het scherpstellen weergeven :)
het mouse- over effect vind ik erg handig. Je geeft een goede uitleg, mag je artikelen graag lezen.
Wat een handige uitleg en ook de mouse-overs zijn een echte vinding!
Dag Laura. Ik moet toegeven dat ik ook lang gedacht heb dat de regel van derden en de gulden snede hetzelfde waren. Duidelijk uitgelegd nu! Ik probeer ook altijd de regel van derden toe te passen. Mijn eerste “foto”-vriend (later prof Fotografie aan de Academie te Gent – B) zei me echter: “Regels zijn er om overtreden te worden” en de twee laatste foto’s in jouw artikel zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Bedankt!
Alweer een hele les op de vroege maandagmorgen! Bedankt!
Wat een heldere uitleg. Heel toepasbaar. Vriendelijk dank.
Weer een heleboel bij geleerd. Dank je wel Laura Vink.
Hallo Laura, je jip-en-janneke taal en vooral de mouse-overs maken dit artikel weer tot toppertje