Levendigheid en verzadiging; het zijn twee functies die in Lightroom en Photoshop die veel op elkaar lijken, want zowel levendigheid als verzadiging maken de kleuren feller. Toch zit er een duidelijk verschil tussen levendigheid en verzadiging en is het belangrijk om te weten wat dit verschil is. Vooral bij portretfotografie is dit belangrijk, want voor je het weet krijgt de persoon op de foto de kleur van een wortel!

Gebruik je de Nederlandse versie van Lightroom of Photoshop, dan herken je de termen levendigheid en verzadiging waarschijnlijk. Maar misschien werk jij liever met de Engelse versie. In dat geval gaat het over vibrance en saturation.
In Lightroom staan deze twee functies in de Ontwikkelmodule onderaan bij het tab Standaard (onder de functie helderheid), net zoals in de RAW-editor van Photoshop. Als je niet met RAW-foto’s werkt, dan staat in Photoshop ook bij Afbeelding > Aanpassing > Levendigheid.

Het verschil tussen levendigheid en verzadiging

Om je te laten zien wat het verschil is tussen levendigheid en verzadiging staan hieronder drie foto’s. Ik heb gekozen voor een foto van mijzelf, omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen hier een foto van iemand anders te plaatsen in deze extreme bewerkingen. ;)

Lightroom: Levendigheid en verzadigingBij de eerst foto is er geen kleurcorrectie toegepast. Levendigheid en verzadiging staan op allebei op nul. Bij de twee foto is de levendigheid in Lightroom naar 100 (maximaal) gezet en bij de derde foto is dit juist gedaan met de verzadiging. Zoals je ziet, knallen de kleuren in beide gevallen meer van de foto, maar er is ook een verschil.

 

Zonder levendigheid of verzadiging

Zonder levendigheid of verzadiging

Levendigheid op 100

Levendigheid op 100 (maximaal)

Verzadiging op 100 (maximaal). IK LIJK WEL EEN WORTEL!

Verzadiging op 100 (maximaal). IK LIJK WEL EEN WORTEL, zo oranje ben ik!

Waar mijn huidskleur bij foto twee enkel wat ‘gebruinder’ is geworden, heb ik in foto drie de kleur van een wortel gekregen! Way too much!

Met levendigheid en verzadiging maak je kleuren feller, maar met levendigheid blijven huidtinten het langst onbewerkt. Levendigheid is daarom geschikter bij het werken van portretfoto’s dan verzadiging.

Vergelijk hier de foto’s nog maar een keertje:

Levendigheid op 100 Verzadiging op 100 (maximaal). IK LIJK WEL EEN WORTEL!

Levendig en verzadiging; het verschil per kleur

Ik wil nog iets dieper ingaan op het verschil tussen levendigheid en verzadiging. Met de functie levendigheid maak je kleuren net als verzadiging feller. Maar kleuren die juist al ‘verzadigd’ zijn, laat de functie met rust. Hoe ziet dat er uit in de praktijk? Daarvoor heb ik onderstaande foto omgezet in kleurblokjes.

Jay

Dit is Jay

Dat ziet er dan zó uit;

De foto is nu omgezet in blokjes

In deze foto zie je dat de kleur van de huid opgebouwd is uit lichte tinten van geel, oranje of misschien zelfs rood. Op de achtergrond zie je nog andere kleuren; zoals groen, blauw, paars, etcetera.

Als ik nu de levendigheid en verzadiging weer op maximaal zet, dan krijg je de volgende resultaten.

Maximale levendigheid

Maximale levendigheid

Maximale verzadiging

Maximale verzadiging

Als we de kleuren per stuk gaan analyseren, dan zie je dat bij de maximale levendigheid de kleuren roze/paars (magenta) en blauw het felst zijn. Bij de maximale verzadiging knallen de kleuren oranje, geel, rood en groen meer. Nu je weet dat een huidskleur vaak een combinatie is van licht geel en oranje, dan snap je wel waarom je met maximale verzadiging snel de kleur van een wortel krijgt. Overigens hoeft het niet per foto zo te zijn dat bij levendigheid roze, paars en blauw het meest aangepakt worden. Het hangt dus wel af van hoeveel die kleur al verzadigd is. Anders gezegd: als iemand op de portretfoto er al uitziet alsof hij/zij drie dagen in de zon heeft gelegen op het strand, dan krijg je sowieso een wortelfoto.

Maximale levendigheidMaximale verzadiging

Gebruik het schuifje om het verschil te zien in de kleuren tussen maximale levendigheid (vibrance) en maximale verzadiging (saturation).