Het is één van de populairste social media-kanalen van het moment: Instagram. Terecht, want Instagram is dé online plek om je mooiste foto’s te delen en inspiratie op te doen bij andere fotografen. Op deze pagina lees je hoe je alles uit je Instagram-account kunt halen, meer volgers kunt krijgen en nog veel meer Instagram tips.

Hi! Mijn naam is Laura Vink, de fotograaf achter deze website. Op Vink Academy help ik jou om nog betere foto’s te maken door het delen fotografietips, inspiratie, challenges en webinars. Ik heb het boek Reisfotografie geschreven en geef een online fotografiecursus. En natuurlijk ben ik gek op Instagram! 

 

Met deze pagina hoop ik je veel interessante en nuttige informatie over Instagram te geven. Of je nu beginner bent of al langer op het populaire platform zit. Omdat het allemaal wel een erg lange tekst werd, heb ik ‘m opgevuld met een paar van mijn eigen favoriete Instaposts. Voor als je het leuk vind om me te volgen, mijn account is @lauravink.

Instagram voor beginners: wat is het?

Laten we bij het begin beginnen: wat is Instagram precies? Instagram is een social media-kanaal met maar liefst 1 miljard gebruikers wereldwijd en 6 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram was oorspronkelijk bedoeld om mooie foto’s te delen, maar tegenwoordig is het veel meer. Het kanaal is ideaal om je verhaal te vertellen: over jezelf, over je fotografie of over bepaalde onderwerpen waar je veel van weet. Met Instagram kun je inspireren, kennis overbrengen en in contact komen met mensen die dezelfde passie hebben als jij.

Je deelt foto’s op Insta in je feed, een overzicht van al je foto’s, verdeeld in rijen van drie. Dit is jouw gallerij. Je volgers kunnen deze foto’s liken (leuk vinden) en van commentaar voorzien. Dat kun jij uiteraard ook bij de mensen doen die jij volgt. Daarnaast kun je losse foto’s en filmpjes delen op Instagram Stories. De stories blijven maar 24 uur staan, daarna verdwijnen ze weer.

 

Instagram account

Hoe Instagram-account aanmaken?

Wil je aan de slag met Instagram? Leuk! De eerste stap is natuurlijk een Instagram-account aanmaken. Dat is gelukkig super makkelijk. Je downloadt de Instagram-app op je smartphone en/of tablet en je registreert je met je Facebook-account of e-mailadres. Daarna kun je meteen aan de slag met je bio, foto’s posten, anderen volgen en liken. Succes!

Is Instagram van Facebook?

Instagram is inderdaad van Facebook, al sinds 2012. Facebook kocht Instagram destijds voor een miljard dollar.

Waarom Instagram koppelen aan Facebook?

Wil je een zakelijk Instagram-account aanvragen? Dan moet je je Instagram-profiel koppelen aan je Facebook-account. Wat de voordelen van een bedrijfsprofiel zijn, lees je verderop in dit artikel.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Dit wil je weten over Instagram!Instagram voor beginnersAlles over InstagramWil je beginnen met Instagram? Lees deze uitleg!Dit wil je weten over Instagram!Uitleg en informatie over Instagram: voor iedereen die wil beginnen met Instagram of er succes wil hebbenDit wil je weten over Instagram!Instagram voor beginners: complete gidsAlles over InstagramWil je beginnen met Instagram? Lees deze uitleg!Wil je beginnen met Instagram? Lees deze uitleg!Alles over Instagram

Instagram: wat is een bio?

Als je een Instagram-account aanmaakt, kun je ook een bio invullen. Belangrijk, want dit is één van de eerste dingen die mensen zien als ze je feed openen. Kies daarom voor een aansprekende profielfoto die past bij je feed en bedenk een leuke tekst voor je bio, die vertelt wie jij bent, wat je passies zijn en wat voor soort foto’s mensen op je account kunnen verwachten. Veel ruimte heb je niet, dus zorg voor een pakkende introductietekst!

Wat betekent link in bio?

Op je profielpagina heb je maar één plek om een link te plaatsen. Gebruik die dan ook goed. Je kunt ervoor kiezen om te linken naar je fotografiewebsite of je bedrijfssite, maar je kunt de link ook steeds veranderen. Wil je mensen bijvoorbeeld naar een nieuwe blogpost toe leiden, gebruik daar dan de link in je bio voor. Vaak wordt met de hashtag #linkinbio aangegeven dat er bij de foto een link hoort. Een beetje verwarrend, want een hashtag zelf ook aanklikbaar. Alleen daar vind je de bijbehorende link dus niet.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Wanneer ben je verified op Instagram?

Je hebt het misschien al vaker gezien: een blauw vinkje bij de naam van een Instagram-gebruiker. Deze persoon is dan ‘verified’. Dat houdt in dat Instagram heeft bevestigd dat het account echt is. De blauwe vinkjes staan dan ook vaak bij belende mensen of bedrijven. Zo weet je zeker dat je met de echte personen of organisaties te maken hebt, en niet met nepaccounts. Je kunt zelf een verificatie aanvragen bij Instagram, via Instellingen. Instagram bepaalt of je wel of geen blauw vinkje achter je naam krijgt. Daarvoor gelden verschillende voorwaarden. Eén daarvan is dat je account enigszins bekend moet zijn.

Instagram Feed: foto’s posten

Hoe maak je een mooie Instagram-feed?

Instagram is een medium met alleen al miljoenen gebruikers in Nederland. Dat biedt veel kansen, maar het is ook lastig. Hoe zorg je dat je opvalt tussen al die mooie Instagram-accounts? Wil je serieus met Instagram aan de slag, dan is het belangrijk dat je goed nadenkt over je feed. Die moet bij voorkeur één geheel vormen, met een duidelijke lijn. Dat kun je op verschillende manieren bereiken. Bijvoorbeeld door één onderwerp te kiezen, of door het kleurenschema steeds hetzelfde te houden. Of misschien is je fotografiestijl wel je centrale thema, of het verhaal wat je wilt vertellen.

Natuurlijk ben je niet verplicht om hier over na te denken. Als je het leuk vindt om gewoon je mooiste of leukste foto’s te delen: lekker doen! Het gaat er vooral om dat je plezier hebt in Instagram, grote aantallen volgers zijn zeker niet het belangrijkste.

Voorbeeld van wat het Instagram Feed heet. Wel een screenshot van een tijd terug, inmiddels heb ik zo’n tienduizend volgers meer.

Moeten Instagram-foto’s vierkant zijn?

Nee, dat hoeft niet meer! Vroeger was het wel zo dat alle Instagram-foto’s in principe vierkant waren, maar tegenwoordig kun je ze ook horizon en verticaal plaatsen. Dat werkt als volgt: je klikt op het plusje waar je altijd op klikt als je een nieuwe foto wilt uploaden. Linksonder zie je twee ‘hoekjes’ staan. Met dit zogenaamde ratio-knopje zie je de foto in het originele formaat, die je zo kunt posten. Meer weten? Lees dan het artikel hoe je staande of liggende foto’s niet vierkant op Instagram zet.

Er zitten wel beperkingen aan hoe hoog of hoe breed een foto mag zijn. Van een staande foto in verhouding 2:3 wordt door Instagram toch altijd nog een stukje afgeknipt. Heb je dat liever niet, omdat de compositie daardoor verpest wordt? Geef dan de foto een witte rand. Lees het artikel hoe je een witte rand om de foto zet voor uitleg en verschillende manieren.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Instagram vooruit plannen

Stel, je hebt prachtige foto’s om te delen en je wilt die op het beste moment posten. Maar je hebt op dat moment geen tijd om een Instagram-post voor te bereiden. In dat geval kun je je Instagram-posts het beste vooruit plannen. Daarvoor heb je een aparte app nodig en er zijn verschillende goede oplossingen beschikbaar.

Met Later kun je om Instagram-posts inplannen via je computer en met de Instagram-app. Later post de ingeplande berichten alleen niet meteen: je krijgt een reminder als je een ingepland bericht moet posten. Je bereidt dus wel alvast een schema voor met de foto’s die je wilt posten, maar het posten zelf doe je later. Tenzij je een bedrijfsaccount hebt op Instagram, dan kan ook Later de foto’s voor jou publiceren.

Ook een goede optie is Hootsuite. Via één dashboard kun je op verschillende social media tegelijk publiceren. Heb je een zakelijk Instagram-account, dan plaatst Hootsuite je ingeplande berichten automatisch.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Foto’s Instagram plaatsen zonder telefoon

Instagram is een telefoonapp. Wil je een foto plaatsen, dan lijkt het alsof dat alleen vanaf je smartphone kan. Best vervelend, zeker als je graag foto’s wilt delen die je met je spiegelreflexcamera hebt gemaakt. Gelukkig zijn er oplossingen. In het artikel Foto’s via de computer op Instagram zetten leer je over de zeven methodes waarmee je een foto via je computer op Instagram kunt plaatsen. Uiteindelijk heb je bij al deze methodes toch weer een smartphone nodig. Heb je die niet of wil je dat liever niet? Dan is er één truc waarmee je het gebruik van een smartphone, tablet, apps of andere programma’s omzeilt. In het artikel Zonder telefoon foto’s op Instagram zetten lees je precies hoe dat werkt.

Wanneer Instagram-foto posten?

Succes op Instagram begint natuurlijk met mooie foto’s, maar er is meer om rekening mee te houden. Zo is de tijd waarop je een Instagram-foto post belangrijk. Als je een zakelijk account hebt, kun je in je statistieken zien wanneer je volgers online zijn. Zo weet je wanneer je moet posten om de meeste mensen te bereiken. Die statistieken maken dus duidelijk wanneer je zelf actief moet zijn op Instagram. De app Later kan dit ook precies voor je bepalen. In deze blog lees je daar meer over.

Hoe plaats je meerdere foto’s in één post?

Om meer uit Instagram te halen, is het handig om een aantal trucjes te kennen. Lijkt het je bijvoorbeeld leuk om meerdere foto’s in één post te laten zien, in een Instagram Album? Dat kan! De verschillende foto’s worden als een soort carrousel aan elkaar geplakt en de volger bekijkt alle foto’s door ze stuk voor stuk opzij te schijven.

Om dit te doen open je Instagram-app en klik op het plusje in het midden, wat je ook gebruikt als je een losse foto wilt uploaden. Rechtsonder in beeld zie je een icoon met gestapelde vierkantjes. Als je dat aanklikt, kun je maximaal tien foto’s of video’s selecteren om je Instagram Album compleet te maken. In het artikel Hoe je meerdere Instagram-foto’s in een album zet vertel ik hoe dat werkt én zet ik twaalf toffe manieren op een rij om deze functie te gebruiken.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Meer Instagram-trucjes?

Op zoek naar nog meer trucjes om Instagram nóg leuker en makkelijker te maken? Lees dan het artikel 9 trucjes en handigheidjes die je waarschijnlijk nog niet kent op Instagram.

Hoe reposten op Instagram?

Op Facebook en Twitter kun je berichten van anderen makkelijk delen. Op de Instagramfeed kan dat niet. Je mag niet zomaar foto’s reposten zonder toestemming van de maker. Heb je toestemming gevraagd en gekregen? Dan zijn er diverse apps die het reposten makkelijker maakt, zoals Repost for Instagram. Welke app je ook gebruikt, vraag éérst toestemming en zorg daarna dat altijd de naam van de maker bij de foto staat, met een directe link naar zijn of haar account.

Wat wel kan, is dat je een foto van een Instagrammer uitlicht op jouw Instagram Stories. Onder de foto staat een soort gevouwen vliegtuigje. Klik daarop en kies dan de optie Delen in Stories.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Instagram: wat is archiveren?

Stel je voor, je wilt een foto uit je feed verwijderen. Omdat je ‘m niet meer mooi vindt of omdat het (tijdelijk) beter is voor de feedweergave. Je kunt een foto dan voor je volgers verbergen door de foto te archiveren. De foto blijft voor jou nog wel zichtbaar in het archief. Het voordeel is dat je reacties en likes op de foto niet kwijt raakt en de foto op een ander moment ook weer kan terugzetten.

Hoe werkt een verzameling op Instagram?

Instagram is dé inspiratiebron voor elke fotograaf. Foodfoto’s, reisfoto’s, portretten, kinderfotografie, natuur: je kunt het zo gek niet bedenken of het komt langs op Instagram. Omdat er zoveel leuks wordt geplaatst op Instagram, is het handig om bepaalde foto’s te bewaren om die later nog eens rustig te kunnen bekijken. De kans is groot dat je ze anders niet meer terugvindt. Met de functie ‘verzameling’ kan dat. Als je in je Instagram-feed kijkt, zie je onder elke foto rechts een lintje staan. Als je daar op klikt, komt de foto in je verzameling terecht. Wil je je opgeslagen foto’s terugzien? Ga dan naar je profielpagina en klik op de drie streepjes rechtsboven. Daar zie je hetzelfde lintje terug. Klik je daar op, dan vind je daar al je opgeslagen foto’s.

Wat is het algoritme van Instagram?

Het algoritme bepaalt aan wie jouw nieuwste foto getoond wordt. Stel je voor, je hebt 500 volgers. Als jij een nieuwe foto online zet, dan krijgt niet iedereen direct die foto in hun nieuwsoverzicht, maar slechts een klein deel van jouw volgers. Als zijn de foto gaan liken of er op reageren, dan denkt Instagram “Hé, die foto vinden anderen interessant. Die gaan we nu verder verspreiden”. Vervolgens krijgt een nieuw deel van jouw volgers de foto te zien. En ook hier kijkt het algorimte naar de interactie, voordat wordt besloten of de foto verder getoond wordt of niet. Als er bijna geen interactie is, dan sterft jou foto een langzame dood, om het maar even dramatisch te zeggen. En zien zeker niet alle 500 volgers jouw bericht. Het algorimte wordt bekritiseerd omdat je niet al je volgers bereikt, maar tegelijkertijd zorgt het er voor dat het nieuwsoverzicht overzichtelijk blijft en je de beste inhoud wel ziet. De les die je hieruit kunt halen is dat het belangrijk is om interactie te zoeken met de volgers.

eBook: Alles over Scherptediepte

Gratis eBook: Alles over Scherptediepte

Meld je net als 34 duizend anderen aan voor de nieuwsbrief van Vink Academy en krijg het eBook (62 pagina’s) helemaal gratis.

  

 

Instagram Stories

Wat zijn Instagram Stories?

Een tijd geleden breidde Instagram haar functionaliteiten uit met Instagram Stories. Hartstikke leuk! Waar je in je feed alleen je mooiste foto’s deelt, is Stories er juist voor de niet-perfecte foto’s en filmpjes. Hier kun je even snel vertellen wat je aan het doen bent, of laten zien waar je bent. Een kijkje achter de schermen dus! De Stories blijven 24 uur staan en de foto’s en filmpjes zijn maar even in beeld. Natuurlijk kun je je Stories opleuken met gekke filters en bijvoorbeeld informatie over je locatie delen. Er zelf een tekstje bij schrijven kan ook.

Wil je meer weten over Instagram Stories? In het artikel Instagram Stories: voor de niet-perfecte foto’s vertel ik er alles over. Zelf vind ik Instagram Stories heel erg leuk en daar vertel ik over in dit artikel.

Voorbeeld van Instagam Stories

Waar staan Instagram Stories?

Instagram Stories vind je bovenaan in je Instagram-app. Het is het rijtje met ‘rondjes’, met daarin de profielfoto’s van de mensen die je volgt. Een gekleurde cirkel om de foto betekent dat er een nieuw verhaal is gedeeld, wat jij nog niet gezien hebt. Als je op de foto klikt, dan spelen de Stories af. Wil je er sneller doorheen, tik dan op het beeld. Wil je de Stories van de volgende persoon zien, swipe dan naar links. In het artikel Instagram Stories: voor de niet-perfecte foto’s lees je hoe je Instagram Stories kunt gebruiken.

Een Instagram Story uploaden

Wil je zelf een Instagram Story uploaden? Klik dan op het homescherm van je Instagram-account op de cirkel met het plusje, in de linkerbovenhoek. De camera gaat dan meteen aan en je kunt direct foto’s of filmpjes maken. Je kunt je foto’s een filter geven, er iets bijschrijven of de locatie en hashtags toevoegen. Vervolgens klik je op ‘verzenden naar’ en voeg je de foto of video toe aan je verhaal. Klaar!

Hoe zorg je dat een Instagram Stories langer zichtbaar is?

Stories verdwijnen automatisch na 24 uur. Vaak is dat niet erg – daarom heb je ze geupload als verhaal – maar voor sommige verhalen is het wel handig of interressant als ze langer zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld met jouw favoriete foto’s, handige tips, veelgestelde vragen en meer. Je kunt de stories dan vastzetten op de highlights: uitgelichte verhalen. Dit zijn de ronde icoontjes zichtbaar onder de bio. Om een verhaal vast te zetten in een highlight klik je op de knop ‘uitlichten’ rechts onder.

Als je het rondje van uitgelicht verhaal op je eigen account langer ingedrukt houdt, dan kun je ‘m ook bewerken of verwijderen.

Waarom Instagram Stories?

Je kunt je natuurlijk afvragen waarom je Instagram Stories zou gebruiken. Daar zijn verschillende goede redenen voor:

  • Instagram Stories helpen je om je verhaal te vertellen. Het verhaal achter jouw foto’s bijvoorbeeld, of over je visie als fotograaf.
  • Je volgers leren je beter kennen. Instagram Stories zijn niet perfect, ze laten je echte leven zien. Dat zorgt ervoor dat je volgers zich meer betrokken voelen bij jou als persoon.
  • Instagram Stories zorgen voor meer interactie. Met je volgers, maar ook met de mensen die je zelf volgt. Een mooie kans om je netwerk uit te breiden en meer enthousiaste fotografen te leren kennen. Een voorbeeld van interactie creëren is de poll. In het artikel Poll in Instagram Stories lees je hoe je deze leuke functie kunt inzetten.

Hoe zet je een link bij je Instagram Stories?

Wellicht heb je het wel een keer voorbij zien komen; onderaan de stories staat ‘meer weergeven’. Als je omhoog swipet, kom je rechtstreeks op een pagina die hoort bij die story. Dat kan een productpagina zijn, een blog, een video, noem maar op. Helaas is de optie om een link toe te voegen niet beschikbaar voor iedereen, maar pas als je meer dan tienduizend volgers hebt. Uit eigen ervaring weet ik dat de optie dan automatisch verschijnt, na het opnieuw opstarten van de telefoon. Bovenin beeld, naast het knopje om een GIF toe te voegen, staat er dan een link-icoontje. Heb je nog geen tienduizend volgers? Dan is er niet aan te doen.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Instagram: wie heeft mijn video bekeken?

Heb je een video of Story op Instagram gezet en ben je benieuwd wie dat filmpje allemaal gezien hebben? Open dan je Story en swipe naar boven. Je ziet dan het aantal mensen dat je Story heeft bekeken, inclusief de gebruikersnamen. Alleen jij kunt zien wie je Story allemaal bekeken hebben, voor anderen is dat niet zichtbaar.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Instagram Likes & volgers

Welke Instagram-post heeft de meeste likes?

Ga je aan de slag met Instagram, dan wil je natuurlijk graag zoveel mogelijk volgers en likes verzamelen. Of nouja, de meeste gebruikers hebben dit graag. Maar welke Instagram-post heeft de meeste likes? Het blijkt dat vooral posts van beroemdheden het goed doen, zoals Ariana Grande, Kylie Jenner en Christiano Ronaldo. De meest gelikete foto van 2018 was de eerste foto van Stormi Webster, de dochter van Kylie Jenner. Die foto kreeg maar liefst 18 miljoen likes. Wil je de top 10 van meest gelikete foto’s van 2018 bekijken, klik dan hier.

Tips voor meer Instagram volgers en likes: hoe doe je dat?

Instagram is een social medium en het sociale aspect is dan ook erg belangrijk. Door actief en regelmatig te posten, blijf je onder de aandacht van je volgers wat zorgt voor meer likes. Maar ook is het belangrijk om de foto’s van anderen te liken of erop te reageren.

Schrijf bij je foto’s goede beschrijvingen, waarbij je het liefst op zoek gaat naar interactie. Dit lokt reacties uit en dat is gunstig voor het algoritme. En ten slotte kan het nooit kwaad om hashtags te gebruiken, zodat je mogelijk naar voren komt in iemands feed die je nog niet kent.

Uiteraard speelt natuurlijk ook mee hoe je foto’s eruit zien. Goede foto’s doen het beter op Instagram dan kiekjes, dus plaats je beste foto’s! Dat hoeven echt niet per se selfies te zijn, er zijn heel veel verschillende soorten publiek op Instagram. Publiceer alleen geen foto’s die veel op elkaar lijken na elkaar; die kun je beter in een album kwijt.

Kent iemand jouw account nog niet? Meestal maakt iemand binnen een paar seconden een beslissing voor het wel of niet volgen. Een goed, geslaagd feed met een heldere bio maakt dan anderen jouw sneller gaan volgen.

Waarom Instagram-volgers kopen?

De laatste maanden hoor je er steeds meer over: Instagrammers die volgers kopen. Ze doen dat omdat meer volgers voor meer status zorgen. Hoe groter je account, hoe meer mensen je gaan volgen. Bovendien kijken bedrijven veel naar cijfers. Zij werken alleen samen met Instagrammers die een bepaald aantal volgers hebben. Toch is het kopen van volgers een heel slecht idee. Ten eerste ben je niet eerlijk en fraudeer je in feite. Zeker als je samenwerkt met bedrijven: zij denken dat jij een bepaald aantal volgers bereikt en betalen je daarvoor. Als die aantallen niet kloppen, verdien je oneerlijk je geld. Bovendien heb je niets aan volgers die je koopt. Zij liken je foto niet en laten ook geen reacties achter. De interactie van je Instagram-account gaat zo omlaag. Daar is Instagram niet blij mee en daarom zien steeds minder echte volgers je foto’s. Dat wil je natuurlijk niet.

Kijktip: de documentaire van Nicolaas Veul over de donkere kant van Instagram. Kijk hier terug op Uitzending Gemist.

Hoe Instagram-volgers kopen?

Je kunt dus Instagram-volgers kopen, maar dat raad ik je sterk af. Je vind er op deze pagina dan ook geen link naar. Wil je meer volgers krijgen, dan moet je hard aan het werk. Instagram is niet voor niets een social medium! Mooie foto’s posten op de juiste tijdstippen, zorgen voor een mooie feed en vooral heel veel reageren en liken bij anderen. Hoe actiever je bent, hoe vaker Instagram je foto’s laat zien. Alleen zo kun je echt groeien.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Instagram als bedrijf gebruiken

Waarom Instagram gebruiken als bedrijf?

Steeds meer bedrijven gebruiken Instagram. Logisch, want dit sociale medium heeft een enorm bereik. Bovendien biedt Instagram volop kansen. Als bedrijf kun je:

  • Je product of dienst laten zien.
  • Het verhaal achter je bedrijf en producten vertellen.
  • Zorgen dat potentiële klanten binding met je bedrijf krijgen: je biedt een kijkje achter de schermen en klanten leren je kennen.
  • In gesprek komen met je klanten.
  • Instagram gebruiken als portfolio.
  • Meer naamsbekendheid creëren.

Instagram is een ideaal PR-instrument!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op

Waarom Instagram bedrijfsprofiel?

Als je een Instagram-account aanmaakt, kun je kiezen tussen een persoonlijk profiel of een bedrijfsprofiel. Wil je Instagram zakelijk gaan gebruiken, dan is een bedrijfsprofiel je beste keus. Het grootste voordeel is dat je je statistieken kunt inzien. Zo weet je hoe oud je volgers zijn, wat ze leuk vinden en wanneer ze actief zijn. Handig, want daardoor weet jij wanneer je het beste een nieuwe foto of Story kunt posten. Dat helpt om te zorgen dat je account sneller groeit. Met een bedrijfsprofiel kun je ook adverteren. Bovendien ben je met een zakelijk account makkelijker te bereiken. Via de contact-knop kunnen mogelijke klanten je direct een mailtje sturen. Tot slot is een bedrijfsprofiel fijn als je je foto’s vooral wilt inplannen, bijvoorbeeld via een app als Later.

Leestip: wil je meer weten over het zakelijk inzetten van jouw Instagram? Als bedrijf of als influencer? Lees dan het boek Instaproof. (aff)

Instagram naar bedrijfsaccount

Heb je al een persoonlijk account bij Instagram en wil je dat omzetten naar een bedrijfsaccount? Dat is heel makkelijk, maar je hebt wel een Facebook-account nodig. Dit zijn de stappen die je moet zetten:

  • Klik op het tandwiel rechts bovenaan je profielpagina.
  • Tik op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’.
  • Het scherm ‘Je Facebook-pagina koppelen’ verschijnt. Selecteer de pagina die je wilt koppelen aan je bedrijfsprofiel op Instagram.
  • Controleer je contactgegevens op de pagina ‘Je bedrijfsprofiel instellen’ en klik op ‘Klaar’.

Bedrijfsaccount Instagram terug naar persoonlijk account

Wil je je bedrijfsaccount terugzetten naar je persoonlijke account bij Instagram? Dat kan:

  • Ga naar je profielpagina en tik op de drie streepjes rechts bovenin.
  • Tik op ‘Settings’ en daarna op ‘Account’.
  • Tik op ‘Overstappen op persoonlijk profiel’ en bevestig.

Je bent dan wel meteen alle statistieken kwijt die je zakelijke account voor je verzameld heeft.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Vink (@lauravink) op