Bij straatfotografie draait het om het vastleggen van alledaagse gebeurtenissen. Een lastige tak van fotografie, omdat je moet reageren op wat je ziet. In dit artikel leg ik je één van de makkelijkste manieren van straatfotografie uit, met de zogenaamde Mooie-Muur-Wacht-Op-Voorbijganger-Methode! De naam van deze methode spreekt natuurlijk aardig voor zich, maar hieronder lees je de uitgebreide uitleg en waar je op moet letten.
Je loopt door de stad en ziet ergens een mooie muur of achtergrond. Muur is hierbij nogal een ruim begrip; het kan de gevel van een huis zijn, een reclame-uiting, een schutting, een winkeletalage, etcetera. Kies in ieder geval een ‘muur’ die jou aanspreekt en waarbij er niet teveel afleidende elementen zijn.
Ga vervolgens aan de andere kant van de straat staan en richt je camera op die mooie muur. Zijn er duidelijke lijnen in beeld, bijvoorbeeld van de weg? Dan is het meestal het best om ook recht voor de muur te gaan, zodat rechte lijnen ook horizontaal en verticaal in beeld komen (en niet schuin weglopen).
Afhankelijk van de afstand beslis je met welk objectief je gaat fotograferen. Bij een smalle straat gebruik je meer groothoek met een korte brandpuntsafstand, sta je veel verder weg dan heb je meer zoom nodig.
Wie straatfotografie nog erg spannend vindt, kiest sowieso misschien beter voor een telelens. Je kunt zo meer afstand houden en valt minder snel op. (En dat geeft jou waarschijnlijk weer een fijner gevoel).
Compositie en camera-instellingen bepalen
Terwijl je de camera op de muur hebt gericht, bepaal je alvast de compositie. Visualiseer voor jezelf waar je de voorbijganger ongeveer in beeld wilt plaatsen. En moet hij of zij van links of juist van rechts je beeld in komen? Houd ook rekening met de kijkruimte. De voorbijganger kan wandelend in beeld komen, maar iemand op de fiets kan net zo goed.
Stel vervolgens de camera-instellingen (ISO, diafragma, sluitertijd) alvast in. Wil je straks de beweging bevriezen of juist bewegingsonscherpte van de voorbijganger? Op basis hiervan, evenals de snelheid van de voorbijganger (een fietser is sneller dan een wandelaar), stel je de sluitertijd in. Sowieso moet je, bij elke vorm van straatfotografie, altijd van de voren nadenken over de komende situatie en hierop de camera-instellingen afstemmen.
Wachten
Vervolgens is het een kwestie van wachten. Meestal duurt het niet lang voor je een voorbijganger in beeld krijgt. Ik vind het fijn als je een goed overzicht hebt over de rest van de straat, zodat je de persoon al ruim van te voren ziet. Dit geeft je tijd om in te spelen op de situatie en je camera op tijd weer voor je ogen te houden.
Wanneer de persoon op de positie staat die je vooraf had bedacht, klik je. Maak gerust meerdere foto’s, maar probeer het wel goed te timen. Denk niet; als ik maar genoeg foto’s maak, dan zit er altijd wel eentje bij. Het kan dan juist zijn dat de passant net op de verkeerde plek in beeld staat.
De JUISTE voorbijganger
Oke, je hebt nu iemand gefotografeerd voor de mooie muur. Maareh… is elke voorbijganger dan goed genoeg? Nou, eerlijk gezegd niet. Eigenlijk zou de methode namelijk moeten heten: mooie-muur-wacht-op-de-JUISTE-voorbijganger-methode. Wat de voorbijganger JUIST maakt, hangt af van het beeld dat je in gedachten hebt.
Misschien wil je graag iemand die een bepaalde kleur kleding draagt, omdat dit mooi bij de achtergrond past. Wil je graag een fietser in beeld en niet iemand die wandelt. Of wie weet wil je het liefst een oud mannetje met een wandelstok door je beeld zien strompelen (voordeel: hij loopt niet zo snel!) of juist een knappe jongen.
Wachten op een willekeurige voorbijganger duurt eigenlijk nooit lang. Wachten op de juiste voorbijganger kost meer tijd. Maar uiteindelijk maakt dit je foto ook wel beter. Zo verander je jouw kiekje in een goed voorbeeld van straatfotografie.
Vind je het lastig om te weten of je de juiste voorbijganger hebt gefotografeerd? Of ben je bang dat het te lang gaat duren? Spreek met jezelf een tijd af dat je gaat wachten. Bijvoorbeeld maximaal een kwartiertje. Naderhand kijk je welke wandelaar of fietser de beste foto heeft opgeleverd.
Reisfotografie – explore discover capture
Het boek Reisfotografie is het dikste Nederlandstalige boek over reisfotografie.
Beste Laura,
Jij gaat voor Instagram.
Geef mij een goede reden om te stoppen met FB en over te schakelen naar Instagram.
Gr. John.
Ik ziet niet in de commissie ‘overtuig anderen om van Facebook af te gaan’ John. Ik ben voorstander van lekker doen waar je zelf blij van wordt. Als je advies wilt waarom ik blij van Instagram wordt, meer dan van Facebook, dan moet je je bewoording misschien iets anders kiezen.
Hoi Laura,
Ik ben op vakantie en hersencellen staan waarschijnlijk op een lager pitje. Hoe kan ik foto’s voor de challenge insturen?
Groetjes,
Jolanda Vrolijk
Dat kon niet meer, want inzenden kan altijd tot en met de 26ste. Je was dus net iets te laat, lag niet aan de hersencellen ;)
Aangenaam artikel met fijne tips, dank u om dit te willen delen met ons.
Hoi Laura,
Ik durf vaak niet zo goed om onbekende mensen te fotograferen op straat. Ik ben bang dat mensen het vervelend om zomaar gefotografeerd te worden. Hoe sta jij daar in?
Met deze methode hebben de voorbijgangers eigenlijk zelden door dat je ze fotografeert, vooral als je echt aan de andere kant van de weg staat. Het is daardoor de ideale manier om te beginnen met straatfotografie. Als mensen je boos aankijken of je met gebaren duidelijk maken dat ze het liever niet willen, dan stop je gewoon direct met fotografen en lach je vriendelijk. Niets aan de hand, zelf heb ik nog nooit een vervelende situatie meegemaakt.