Bij straatfotografie draait het om het vastleggen van alledaagse gebeurtenissen. Een lastige tak van fotografie, omdat je moet reageren op wat je ziet. In dit artikel leg ik je één van de makkelijkste manieren van straatfotografie uit, met de zogenaamde Mooie-Muur-Wacht-Op-Voorbijganger-Methode! De naam van deze methode spreekt natuurlijk aardig voor zich, maar hieronder lees je de uitgebreide uitleg en waar je op moet letten.

De gele jas valt goed op tegen de rode muur.

Je loopt door de stad en ziet ergens een mooie muur of achtergrond. Muur is hierbij nogal een ruim begrip; het kan de gevel van een huis zijn, een reclame-uiting, een schutting, een winkeletalage, etcetera. Kies in ieder geval een ‘muur’ die jou aanspreekt en waarbij er niet teveel afleidende elementen zijn.

Ga vervolgens aan de andere kant van de straat staan en richt je camera op die mooie muur. Zijn er duidelijke lijnen in beeld, bijvoorbeeld van de weg? Dan is het meestal het best om ook recht voor de muur te gaan, zodat rechte lijnen ook horizontaal en verticaal in beeld komen (en niet schuin weglopen).

Afhankelijk van de afstand beslis je met welk objectief je gaat fotograferen. Bij een smalle straat gebruik je meer groothoek met een korte brandpuntsafstand, sta je veel verder weg dan heb je meer zoom nodig.

Gefotografeerd met een groothoeklens, zodat ik veel van het gebouw op de foto kreeg. Omdat ik aan de overkant van een drukke straat stond, was het vooral een uitdaging om een voorbijganger in beeld te krijgen zonder andere fietsers of langsrijdende auto's.

Gefotografeerd met een groothoeklens, zodat ik veel van het gebouw op de foto kreeg. Omdat ik aan de overkant van een drukke straat stond, was het vooral een uitdaging om een voorbijganger in beeld te krijgen zonder andere fietsers of langsrijdende auto’s.

Wie straatfotografie nog erg spannend vindt, kiest sowieso misschien beter voor een telelens. Je kunt zo meer afstand houden en valt minder snel op. (En dat geeft jou waarschijnlijk weer een fijner gevoel).

Compositie en camera-instellingen bepalen

Terwijl je de camera op de muur hebt gericht, bepaal je alvast de compositie. Visualiseer voor jezelf waar je de voorbijganger ongeveer in beeld wilt plaatsen. En moet hij of zij van links of juist van rechts je beeld in komen? Houd ook rekening met de kijkruimte. De voorbijganger kan wandelend in beeld komen, maar iemand op de fiets kan net zo goed.

Fietser met op de achtergrond een mooie muur in Kopenhagen.

Ik zag de fietser ruim van te voren aankomen. Ik besloot hem aan de rechterkant van het beeld te fotograferen, zodat hij nog genoeg ‘beweegruimte’ zou hebben in beeld.

Timing is bij straatfotografie heel belangrijk

Deze foto maakte ik hierna, maar is minder geslaagd dan de vorige. Dit komt door de positie van de fietser, maar ook omdat zijn hoofd samenkomt met het gewei van het hert op de achtergrond.

Stel vervolgens de camera-instellingen (ISO, diafragma, sluitertijd) alvast in. Wil je straks de beweging bevriezen of juist bewegingsonscherpte van de voorbijganger? Op basis hiervan, evenals de snelheid van de voorbijganger (een fietser is sneller dan een wandelaar), stel je de  sluitertijd in. Sowieso moet je, bij elke vorm van straatfotografie, altijd van de voren nadenken over de komende situatie en hierop de camera-instellingen afstemmen.

Wachten

Vervolgens is het een kwestie van wachten. Meestal duurt het niet lang voor je een voorbijganger in beeld krijgt. Ik vind het fijn als je een goed overzicht hebt over de rest van de straat, zodat je de persoon al ruim van te voren ziet. Dit geeft je tijd om in te spelen op de situatie en je camera op tijd weer voor je ogen te houden.

Wanneer de persoon op de positie staat die je vooraf had bedacht, klik je. Maak gerust meerdere foto’s, maar probeer het wel goed te timen. Denk niet; als ik maar genoeg foto’s maak, dan zit er altijd wel eentje bij. Het kan dan juist zijn dat de passant net op de verkeerde plek in beeld staat.

Dezelfde muur als de foto's hierboven, maar dan een eind verder op. Ik wist dat ik de dame precies in het midden van het beeld wilde plaatsen, zodat ze met haar zwarte jas en broek zou 'wegvalen' in het zwart van de achtergrond. Haar hoofd, handen en schoenen krijgen hierdoor extra aandacht.

Ik wist dat ik de dame precies in het midden van het beeld wilde plaatsen, zodat ze met haar zwarte jas en broek zou ‘wegvallen’ in het zwart van de achtergrond. Haar hoofd, handen en schoenen krijgen hierdoor extra aandacht.

Bij straatfotografie is timing belangrijk, maar hier is die eigenlijk net niet goed. Het was mooier geweest als ze nog één of twee stappen terug was gefotografeerd, zodat zij mooi in het ‘vierkant’ van de muur op de achtergrond paste.

De JUISTE voorbijganger

Oke, je hebt nu iemand gefotografeerd voor de mooie muur. Maareh… is elke voorbijganger dan goed genoeg? Nou, eerlijk gezegd niet. Eigenlijk zou de methode namelijk moeten heten: mooie-muur-wacht-op-de-JUISTE-voorbijganger-methode. Wat de voorbijganger JUIST maakt, hangt af van het beeld dat je in gedachten hebt.

Misschien wil je graag iemand die een bepaalde kleur kleding draagt, omdat dit mooi bij de achtergrond past. Wil je graag een fietser in beeld en niet iemand die wandelt. Of wie weet wil je het liefst een oud mannetje met een wandelstok door je beeld zien strompelen (voordeel: hij loopt niet zo snel!) of juist een knappe jongen.

Twee fietsers rijden voorbij de gekleurde muur. Zijn dit de JUISTE voorbijgangers voor een geslaagde straatfoto?

Het verschil met de vorige foto is niet groot (ook twee fietsers, de eerste fietser heeft ook een telefoon in haar hand, bijna dezelfde positie), maar toch vind ik deze foto veel geslaagder. De fietsers passen beter in het plaatje door de kleur van hun kleding en fietsen. Oftewel: het is de moeite waard om te wachten op de juiste voorbijgangers.

De combinatie van de iconen op het fietspad, de rode kleuren en het jongetje op de (rode) loopfiets, maakt deze foto helemaal af.

De combinatie van de iconen op het fietspad, de rode kleuren en het jongetje op de (rode) loopfiets, maakt deze foto helemaal af.

Wachten op een willekeurige voorbijganger duurt eigenlijk nooit lang. Wachten op de juiste voorbijganger kost meer tijd. Maar uiteindelijk maakt dit je foto ook wel beter. Zo verander je jouw kiekje in een goed voorbeeld van straatfotografie.

Voor dit beeld heb ik een tijd gewacht tot er mannen in pakken voorbij liepen. De zakenmannen passen goed bij de reclame op de achtergrond.

Omdat ik de etalage van Louis Vuitton fotografeerde, wilde ik graag een shoppende dame in beeld, precies tussen de ruiten in. De roze tas van de vrouw past mooi bij de rode en roze kleuren in de etalage. Doordat ik fotografeerde met veel groothoek, lijkt het gebouw wel een beetje achterover te vallen. Ik had beter iets meer afstand kunnen nemen.

Vind je het lastig om te weten of je de juiste voorbijganger hebt gefotografeerd? Of ben je bang dat het te lang gaat duren? Spreek met jezelf een tijd af dat je gaat wachten. Bijvoorbeeld maximaal een kwartiertje. Naderhand kijk je welke wandelaar of fietser de beste foto heeft opgeleverd.

Boek Reisfotografie - Explore Discover Capture

Reisfotografie – explore discover capture

Het boek Reisfotografie is het dikste Nederlandstalige boek over reisfotografie. 

Meer informatie