Wie zich bezig houdt met fotografie, kan verwachten van verschillende kanten advies te krijgen. Super handig natuurlijk, behalve dat er ook veel slecht advies gegeven wordt door de mensen “die het wel denken te weten”. Hieronder heb ik het slechtste advies op een rijtje gezet. Een combinatie van advies en situaties die ik zelf heb meegemaakt, wat ik hoorde van cursisten of wat ik online heb gelezen. Heb jij ook een keer dit slechte advies gekregen?
1. “Met een dure camera maak je mooie(re) foto’s”.
Ik weet het nog goed. Ik had net een jaartje mijn eerst digitale spiegelreflex en ging op stap met een stel fotografen die elkaar kenden van een forum. Enkelen hadden het nieuwste model camera en ook nog eens voor duizenden euro’s aan objectieven in hun cameratas. Wow. Om mijn nek hing een instapmodel D50 en een 50mm lens van net iets meer dan € 100. Jaloers was ik niet, maar ik zou liegen als ik niet graag dezelfde apparatuur had willen hebben. “Ja, je moet wel kwaliteit kopen natuurlijk. Anders is het zonde van je investering”.
Een beetje geintimideerd was ik op dat moment wel. Maar ja.. als student kon ik me meer gewoon niet veroorloven. Toen ik een paar dagen later de foto’s op het forum voorbij zag komen, lachte ik me rot. Was dat werkelijk het beste wat ze konden? Mijn les van het uitstapje was duidelijk. Je hebt niets aan dure apparatuur als je niet wéét hoe je deze moet gebruiken. Laat je niemand iets anders wijsmaken.
2. “Waarom zou je een fotocursus volgen, die groene stand regelt alles voor je!?”
Tuurlijk. Die groene (automatische) stand is best handig. Totdat er weinig licht is, het onderwerp (of jijzelf snel beweegt) of je een creatieve draai aan de foto wilt geven. Dan weet die automatische stand vaak niet meer wat je precies wilt en krijg je een foto die te donker is, bewogen is, een lelijke flits heeft, foute kleuren of er gewoon niet uit ziet zoals jij voor ogen had. Tja.. de automatische stand wordt niet voor niets ook wel de idiotenstand genoemd. (Ik heb het niet bedacht hoor)
Maar gelukkig heb je die automatische stand ook niet nodig. Het zelf instellen van je camera is in feite ook helemaal niet zo moeilijk, maar je moet wel de juiste uitleg gekregen hebben. (En die krijg je in de online fotocursus “Nooit meer op de automatische stand fotograferen”. )
3. “De ISO moet je altijd op 100 (of 200) houden, want dan heb je de minste ruis!”
De stelling klopt, maar het advies niet. Hoe hoger de ISO-waarde, des te meer ruis je in de foto. Ik snap goed als je deze ruis wilt voorkomen en het is ook prima om de ISO-waarde zo laag mogelijk te willen houden. Maar soms kun je niet gewoonweg anders! Omdat anders de sluitertijd te lang wordt, of het diafragma niet groter kan. Het is dan onzinnig om de ISO-waarde eigenwijs op 100 te houden, want in veel situaties resulteert dit in een mislukte foto. Voor een goed belichte foto moeten de drie factoren van de belichtingsdriehoek in balans zijn, en soms hoort daar simpelweg een hogere ISO-waarde bij.
4. “Niet tegen de zon in fotograferen, dat is gevaarlijk. Je moet altijd zon in de rug houden!”
Dit advies hoor je vaker dan je zult denken. Kijk, als je met je spiegelreflexcamera met 600mm inzoomt op de zon of een mega lange sluitertijd instelt, dan geloof ik zeker dat dit niet goed is. Niet voor je ogen en waarschijnlijk ook niet goed voor de sensor van je camera. Maar het is onzin om te zeggen dat je niet (even) tegen de zon in mag fotograferen. Kijk maar:
Bovendien is het zo dat als jij tijdens het fotograferen altijd de zon in de rug houdt, dat de geportretteerde tegen de zon in kijkt. Dit resulteert al snel in geknepen ogen. Fotografeer jij met tegenlicht, dan kijkt dit voor de ander vaak veel prettiger!
5. “Gewoon veel foto’s maken, dan zit er altijd wel iets tussen”
Ik kan niet ontkennen dat de kans groter wordt dat er een geslaagde foto tussen zit, als je er enorm veel maakt. Maar toch is het niet advies wat ook altijd klopt. Staat jouw camera helemaal verkeerd ingesteld qua instellingen, dan is ook de duizendste foto die je maakt mislukt.
6. “Joh, dat werk je later wel weg in Photoshop!”
Ik blijf me nog steeds verbazen wat er allemaal mogelijk is in Photoshop. Het clonen van snottebellen of die lantaarnpaal die uit iemands hoofd steekt? Die werk je zo wel weg. Maar weet je.. soms is het écht makkelijker om het storende elementen tijdens het fotograferen al weg te halen. Even snoetenpoetsen bij een kinderfoto scheelt je enorm veel tijd achteraf. En die lantaarnpaal? Een stap opzij (van jou of de persoon die je fotografeert) is vaak al voldoende.
7. “Je moet nooit het onderwerp in het midden zetten”
Een bekende compositieregel is de regel van derden (deze lijkt ook veel op de gulden snede), waarbij je het onderwerp bewust uit het midden zet. Het is vaak een simpele methode om een compositie meer in balans te maken of te verbeteren. Maar nooit meer iets in het midden zetten? Kom nou toch.
Vooral onderwerpen met een hoge mate van symmetrie komen heel goed tot hun recht als je strak in het midden fotografeert. Daarom vind ik het belangrijker dat je goed kijkt naar de situatie en op basis daarvan je onderwerp bepaalt.
8. “Je hebt geen statief nodig als de zon schijnt”
Wie dit zegt, die heeft het zelf niet zo goed begrepen. Het fotograferen met een statief kan veel voordelen hebben, ook als de zon schijnt. Bijvoorbeeld voor het maken van een foto met een lange sluitertijd, om je ISO laag te houden, voor het maken van een timelapse of om de compositie rustig te bepalen. Als ik een zonsondergang fotografeer (of een zonsopkomst) gebruik ik ook vaak een statief.
9. “Als het slecht weer is, kun je beter binnen blijven. Je maakt dan toch geen mooie foto’s.”
Zeker. Slecht weer is vreselijk. Je maakt bijvoorbeeld helemaal geen sfeervolle plaatjes als je fotografeert in de mist. Bij avondfotografie zorgt regen voor uitermate storende reflecties.
En dan heb ik het nog niet eens over het fotograferen tijdens een sneeuwstorm of als het heel koud is.
Nee, blijf maar lekker binnen hoor ;)
10. “Voor het fotograferen van X kies je diafragma f/8, ISO 100, sluitertijd 1/1000.”
Was het maar zo gemakkelijk, dat er één specifieke combinatie van instellingen was voor een bepaald onderwerp. Dat zou het fotograferen een stuk makkelijker maken. Helaas is de werkelijkheid anders. Elke situatie heeft een andere hoeveelheid licht, en vereist dus ook andere instellingen. EXIF-informatie kan dienen als inspiratie, maar moet je nooit één op één overnemen. Als jij naar exact dezelfde plek gaat, maar het licht is ook maar een beetje anders of je fotografeert met een andere lens, dan heb je ook andere instellingen nodig.
Leren welke instellingen je nodig hebt in welke situatie?
Dat is precies wat je leert in de online fotografie cursus Nooit Meer Op De Automatische Stand Fotograferen.
11. “Jouw camera is niet geschikt voor [type]fotografie”
Je zou het maar horen in de winkel. “Jouw camera is niet geschikt voor (bijvoorbeeld) studiofotografie.” Je gaat er vanuit dat ze er in een fotowinkel verstand van hebben, maar het tegendeel is (helaas) meer dan eens bewezen. Krijg je dergelijk advies? Dan is de kans groot dat de persoon geen idee heeft waar hij het over heeft. Het is immers het makkelijkste om de schuld aan de camera zelf te geven. Wees extra op je hoede als je dit advies in een fotowinkel krijgt, want wie weet wordt dit gebruikt om je iets anders aan te smeren.
Uiteraard zijn hier een aantal uitzonderingen op en kan dit advies wel waar zijn als het gaat om specialistische fotografie. Mijn camera is bijvoorbeeld niet geschikt voor infraroodfotografie. En is het ook goed mogelijk dat je dit advies vaker hoort voor lenzen. Wil je bijvoorbeeld graag macro-foto’s maken, dan lukt dit natuurlijk niet (goed) als je slechts een groothoekobjectief hebt.
12. Koop een Canon/Nikon/Sony/Pentax/Samsung/…, die maakt de mooiste foto’s.
Weet je…. ik geloof niet dat er één cameramerk is die het allerbeste is. Ik fotografeer zelf met Nikon. Waarom Nikon? Zoals ik ook hier beschrijf: simpelweg omdat mijn allereerste compactcamera een Nikon was, en die had ik gekozen omdat-ie er mooier uit zag dan een Canon ;).
De techniek is bovendien het laatste decennium zo vooruit gegaan, dat ik niet denk dat je nu zelfs nog een slechte camera kunt kopen. En uiteindelijk is het natuurlijk niet de camera die de foto maakt, dat ben jij! (En vraag je je af waarom, lees dan punt 1 nog maar eens)
Een dure camara zegt helemaal niks, ik had een Nikon D70 waar ik prima foto,s mee maakte. Deze raakte ik kwijt omdat ik met camera en al kopje onder ging in een sloot. Ik heb mij toen georiënteerd op internet en daar was op diverse nol al wat discussies, over de nieuwe spiegelreflexen van Nikon, er was een grote groep die stelde dat de Nikon D70 het beste model was Nikon ooit ontwikkeld heeft, dit vanwege voldoende kwailiteit 7,3 megapixel is tot uitvergrotingen ruim voldoende, het lage gewicht, en de zeer lange gebruikstijd van de accu, ik heb nu een tweedehands D80 waar ik zeer tevreden over ben. Ik heb onlangs nog een test gedaan, met drie apparaten dezelfde foto gemaakt. Een oude Nikon coolpix 2,3 megapixel, mijn D80 10 megapixel en mijn Gsm 13 Megapixel. Er zijn amper verschillen, alleen bij flink uitvergroten zijn er wat meer details, dus laat je niet gek maken door verkopers die je het nieuwste van het nieuwste willen aansmeren wat je niet nodig hebt
De beste camera is de camera die je bij je hebt! En dat is vaak jouw smartphone, die ook uitstekende foto’s kan maken.
Ik word doodziek van allerlei regels en onzin van mensen die denken de waarheid in pacht te hebben. Soms heb je wat info en kennis nodig (ik noem het bewust geen regels) om te weten waar je mee bezig bent. Bepaal vooral zelf je eigen stijl.
Er zijn zat mensen die zich fotograaf noemen omdat ze veel dure spullen hebben, of aan veel cursussen hebben deelgenomen. Helaas weten ze nog steeds niet waar ze mee bezig zijn en kunnen nog steeds geen goede mooie foto maken. Ik ben zelf al ruim 40 jaar bezig met fotografie. Ik heb zelf ook geen echt dure spullen, maar weet wel waar ik mee bezig ben. Ik experimenteer nog steeds, want creatief bezig zijn met wat je hebt, levert vaak veel mooiere resultaten op dan een dure camera in de”groene stand”.
Een goede gitarist haalt uit een speelgoedgitaar nog prachtige klanken, echt waar. Als je niet weet hoe je moet spelen is de duurste gitaar echt onzin. En zo is het ook met fotograferen. Ik fotografeer zelf met full frame Nikon maar haal vaal de leukste straatfotoresultaten met mijn Ricoh GRII die ik altijd in mijn zak heb zitten.
Precies, zo is het!
mooi wat ik hier allemaal lees,de ene verdedigd vurig “zijn” manier van fotograferen,de andere neemt het wat gelatener op,dit allemaal in een joviale en beleefde sfeer,prachtig gewoon!
ik ben beginnen fotograferen door een vriend,ben ook naar enkele fotoclubs geweest maar daar ben ik mee opgehouden door hun “regeltjes” en het ‘moeten’ meedoen aan wedstrijden terwijl ik mezelf er niet klaar voor vond. na overschakelen op digitaal heb ik het toestel als mijn leraar beschouwd en heb ik eerst vooral op “groen” foto’s gemaakt om te zien wat het toestel voor instellingen gebruikte in bepaalde situaties en hier dan achteraf mijn eigen draai aan gegeven,dit is waar voor mij het plezier van fotograferen in zat en nog steeds in zit,dingen proberen en tot mooie beelden proberen te komen!
tenslotte wil ik Laura nog complimenteren met haar mooie initiatief hier en iedereen nog veel enorm leuke foto-momenten toe wensen!
Hoi Laura,
Ik ben het in alle opzichten volledig met je eens! Ben maar blij dat er dit soort mensen bestaan en laat deze in hun waarden. Op die manier kan jij jezelf onderscheiden.
Fotograferen ken geen regels en heeft eerder te maken met de persoonlijk keuzes die je maakt om een goed of mooie foto te maken. Het is kijken en nog eens kijken en zien en aanvoelen wanneer het beeld juist is. Instellingen aanpassen, licht aanpassen, etc. Er zijn geen regels en doen wat je denkt dat je moet doen.
Workshops kunnen daarom vaak beperkend werken op iemand zijn creativiteit, omdat er teveel ingegaan op regeltjes van ‘goed of juist belichten’. Gelukkig staat niet iedereen open voor goed bedoelde adviezen en zijn er ook fotografen die het beste uit een workshop weten te distilleren en weten toe te passen in hun in eigen werk.
Groeten Maarten (www.marticocelli.com)
Vind het een heel leuk geschreven stukje, en natuurlijk ook handig. Bij punt 1: dure apparatuur helpt ook niet, als je niks ziet. Dat is mij dan weer opgevallen. Mensen die met grote dingen rondlopen, maar toch alleen dat schaap in het veld hebben gezien, en meer niet.
Ja, dat klopt natuurlijk ook absoluut Xandra! :)
Fotografie kent wel degelijk regels en die waren er al voor fotografie bestond.
Van regels mag je afwijken maar zorg eerst dat je de regels kent!
Ik denk dat de beste raad is dat je plezier moet beleven aan fotograferen, de technische kant moet je uiteraard onder de knie hebben, welke manier maak niet uit als je maar ondersteuning hebt van goede fotografen of collega’s. Trouwens op internet is het “hot” en je vind zoveel dat je op den duur niet meer weet wanneer je goed bezig bent, wel hou vol, creëer een eigen stijl en nogmaals geniet ervan.
Deze site krijgt in ieder geval een * ster, eenvoud en toch duidelijk en aangenaam om lezen.
Hoi Laura, ik kom net via Google hier terecht en wilde je even complimenteren met jouw website. Alles is zo duidelijk uitgelegd en ik vind het ook leuk dat je een thema (de badeendjes) gebruikt. Ik ga binnenkort eens goed zitten voor je posts, maar heb er nu al wat bruikbare informatie uit gehaald. Dank je wel!
Super om te lezen Natasja! Ik zou zeggen, meld je vooral ook aan voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwe artikelen plus gratis eBooks en extra tips!
4 is zeker niet waar, is echt niet goed voor je lens, daarom moet je beschreming kopen voor je lens. dan kan het wel. maar anders is het echt niet goed.