Topmenu

12x het slechtste fotografieadvies dat ik ooit heb gehoord

Wie zich bezig houdt met fotografie, kan verwachten van verschillende kanten advies te krijgen. Super handig natuurlijk, behalve dat er ook veel slecht advies gegeven wordt door de mensen “die het wel denken te weten”. Hieronder heb ik het slechtste advies op een rijtje gezet. Een combinatie van advies en situaties die ik zelf heb meegemaakt, wat ik hoorde van cursisten of wat ik online heb gelezen. Heb jij ook een keer dit slechte advies gekregen?

Advies over fotografie

1. “Met een dure camera maak je mooie(re) foto’s”.

Ik weet het nog goed. Ik had net een jaartje mijn eerst digitale spiegelreflex en ging op stap met een stel fotografen die elkaar kenden van een forum. Enkelen hadden het nieuwste model camera en ook nog eens voor duizenden euro’s aan objectieven in hun cameratas. Wow. Om mijn nek hing een instapmodel D50 en een 50mm lens van net iets meer dan € 100. Jaloers was ik niet, maar ik zou liegen als ik niet graag dezelfde apparatuur had willen hebben. “Ja, je moet wel kwaliteit kopen natuurlijk. Anders is het zonde van je investering”.

Een beetje geintimideerd was ik op dat moment wel. Maar ja.. als student kon ik me meer gewoon niet veroorloven. Toen ik een paar dagen later de foto’s op het forum voorbij zag komen, lachte ik me rot. Was dat werkelijk het beste wat ze konden? Mijn les van het uitstapje was duidelijk. Je hebt niets aan dure apparatuur als je niet wéét hoe je deze moet gebruiken. Laat je niemand iets anders wijsmaken.

2. “Waarom zou je een fotocursus volgen, die groene stand regelt alles voor je!?”

Tuurlijk. Die groene (automatische) stand is best handig. Totdat er weinig licht is, het onderwerp (of jijzelf snel beweegt) of je een creatieve draai aan de foto wilt geven. Dan weet die automatische stand vaak niet meer wat je precies wilt en krijg je een foto die te donker is, bewogen is, een lelijke flits heeft, foute kleuren of er gewoon niet uit ziet zoals jij voor ogen had. Tja.. de automatische stand wordt niet voor niets ook wel de idiotenstand genoemd. (Ik heb het niet bedacht hoor)
Maar gelukkig heb je die automatische stand ook niet nodig. Het zelf instellen van je camera is in feite ook helemaal niet zo moeilijk, maar je moet wel de juiste uitleg gekregen hebben. (En die krijg je in de online fotocursus “Nooit meer op de automatische stand fotograferen”. )

3. “De ISO moet je altijd op 100 (of 200) houden, want dan heb je de minste ruis!”

De stelling klopt, maar het advies niet. Hoe hoger de ISO-waarde, des te meer ruis je in de foto. Ik snap goed als je deze ruis wilt voorkomen en het is ook prima om de ISO-waarde zo laag mogelijk te willen houden. Maar soms kun je niet gewoonweg anders! Omdat anders de sluitertijd te lang wordt, of het diafragma niet groter kan. Het is dan onzinnig om de ISO-waarde eigenwijs op 100 te houden, want in veel situaties resulteert dit in een mislukte foto. Voor een goed belichte foto moeten de drie factoren van de belichtingsdriehoek in balans zijn, en soms hoort daar simpelweg een hogere ISO-waarde bij.

4. “Niet tegen de zon in fotograferen, dat is gevaarlijk. Je moet altijd zon in de rug houden!”

Dit advies hoor je vaker dan je zult denken. Kijk, als je met je spiegelreflexcamera met 600mm inzoomt op de zon of een mega lange sluitertijd instelt, dan geloof ik zeker dat dit niet goed is. Niet voor je ogen en waarschijnlijk ook niet goed voor de sensor van je camera. Maar het is onzin om te zeggen dat je niet (even) tegen de zon in mag fotograferen. Kijk maar:

Het is onzin als iemand je adviseert om nooit tegen de zon in te fotograferen. Kijk maar, het kan best!

Het is onzin als iemand je adviseert om nooit tegen de zon in te fotograferen. Kijk maar, het kan best!

Bovendien is het zo dat als jij tijdens het fotograferen altijd de zon in de rug houdt, dat de geportretteerde tegen de zon in kijkt. Dit resulteert al snel in geknepen ogen. Fotografeer jij met tegenlicht, dan kijkt dit voor de ander vaak veel prettiger!

5. “Gewoon veel foto’s maken, dan zit er altijd wel iets tussen”

Ik kan niet ontkennen dat de kans groter wordt dat er een geslaagde foto tussen zit, als je er enorm veel maakt. Maar toch is het niet advies wat ook altijd klopt. Staat jouw camera helemaal verkeerd ingesteld qua instellingen, dan is ook de duizendste foto die je maakt mislukt.

6. “Joh, dat werk je later wel weg in Photoshop!”

Ik blijf me nog steeds verbazen wat er allemaal mogelijk is in Photoshop. Het clonen van snottebellen of die lantaarnpaal die uit iemands hoofd steekt? Die werk je zo wel weg. Maar weet je.. soms is het écht makkelijker om het storende elementen tijdens het fotograferen al weg te halen. Even snoetenpoetsen bij een kinderfoto scheelt je enorm veel tijd achteraf. En die lantaarnpaal? Een stap opzij (van jou of de persoon die je fotografeert) is vaak al voldoende.

7. “Je moet nooit het onderwerp in het midden zetten”

Een bekende compositieregel is de regel van derden (deze lijkt ook veel op de gulden snede), waarbij je het onderwerp bewust uit het midden zet. Het is vaak een simpele methode om een compositie meer in balans te maken of te verbeteren. Maar nooit meer iets in het midden zetten? Kom nou toch.

Vooral onderwerpen met een hoge mate van symmetrie komen heel goed tot hun recht als je strak in het midden fotografeert. Daarom vind ik het belangrijker dat je goed kijkt naar de situatie en op basis daarvan je onderwerp bepaalt.

8. “Je hebt geen statief nodig als de zon schijnt”

Wie dit zegt, die heeft het zelf niet zo goed begrepen. Het fotograferen met een statief kan veel voordelen hebben, ook als de zon schijnt. Bijvoorbeeld voor het maken van een foto met een lange sluitertijd, om je ISO laag te houden, voor het maken van een timelapse of om de compositie rustig te bepalen. Als ik een zonsondergang fotografeer (of een zonsopkomst) gebruik ik ook vaak een statief.

9. “Als het slecht weer is, kun je beter binnen blijven. Je maakt dan toch geen mooie foto’s.”

Zeker. Slecht weer is vreselijk. Je maakt bijvoorbeeld helemaal geen sfeervolle plaatjes als je fotografeert in de mist. Bij avondfotografie zorgt regen voor uitermate storende reflecties.
En dan heb ik het nog niet eens over het fotograferen tijdens een sneeuwstorm of als het heel koud is.
Nee, blijf maar lekker binnen hoor ;)

Fotograferen in de mist. Luister niet naar het advies dat je met slecht weer beter binnen blijft.

Fotograferen in de mist. Luister niet naar het advies dat je met slecht weer beter binnen blijft.

10. “Voor het fotograferen van X kies je diafragma f/8, ISO 100, sluitertijd 1/1000.”

Was het maar zo gemakkelijk, dat er één specifieke combinatie van instellingen was voor een bepaald onderwerp. Dat zou het fotograferen een stuk makkelijker maken. Helaas is de werkelijkheid anders. Elke situatie heeft een andere hoeveelheid licht, en vereist dus ook andere instellingen. EXIF-informatie kan dienen als inspiratie, maar moet je nooit één op één overnemen. Als jij naar exact dezelfde plek gaat, maar het licht is ook maar een beetje anders of je fotografeert met een andere lens, dan heb je ook andere instellingen nodig.

Online Fotografie Cursus Nooit Meer Op De Automatische Stand Fotograferen

Leren welke instellingen je nodig hebt in welke situatie?

Dat is precies wat je leert in de online fotografie cursus Nooit Meer Op De Automatische Stand Fotograferen. 

Meer informatie

11. “Jouw camera is niet geschikt voor [type]fotografie”

Je zou het maar horen in de winkel. “Jouw camera is niet geschikt voor (bijvoorbeeld) studiofotografie.” Je gaat er vanuit dat ze er in een fotowinkel verstand van hebben, maar het tegendeel is (helaas) meer dan eens bewezen. Krijg je dergelijk advies? Dan is de kans groot dat de persoon geen idee heeft waar hij het over heeft. Het is immers het makkelijkste om de schuld aan de camera zelf te geven. Wees extra op je hoede als je dit advies in een fotowinkel krijgt, want wie weet wordt dit gebruikt om je iets anders aan te smeren.

Uiteraard zijn hier een aantal uitzonderingen op en kan dit advies wel waar zijn als het gaat om specialistische fotografie. Mijn camera is bijvoorbeeld niet geschikt voor infraroodfotografie. En is het ook goed mogelijk dat je dit advies vaker hoort voor lenzen. Wil je bijvoorbeeld graag macro-foto’s maken, dan lukt dit natuurlijk niet (goed) als je slechts een groothoekobjectief hebt.

12. Koop een Canon/Nikon/Sony/Pentax/Samsung/…, die maakt de mooiste foto’s.

Weet je…. ik geloof niet dat er één cameramerk is die het allerbeste is. Ik fotografeer zelf met Nikon. Waarom Nikon? Zoals ik ook hier beschrijf: simpelweg omdat mijn allereerste compactcamera een Nikon was, en die had ik gekozen omdat-ie er mooier uit zag dan een Canon ;).

De techniek is bovendien het laatste decennium zo vooruit gegaan, dat ik niet denk dat je nu zelfs nog een slechte camera kunt kopen. En uiteindelijk is het natuurlijk niet de camera die de foto maakt, dat ben jij! (En vraag je je af waarom, lees dan punt 1 nog maar eens)

Welk slechte advies heb jij wel eens gehoord?

Volg jij mij al op Instagram?

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Lees hier lekker verder:

 

60 reacties op 12x het slechtste fotografieadvies dat ik ooit heb gehoord

  1. Frits 22 november 2018 at 10:21 #

    Een goede gitarist haalt uit een speelgoedgitaar nog prachtige klanken, echt waar. Als je niet weet hoe je moet spelen is de duurste gitaar echt onzin. En zo is het ook met fotograferen. Ik fotografeer zelf met full frame Nikon maar haal vaal de leukste straatfotoresultaten met mijn Ricoh GRII die ik altijd in mijn zak heb zitten.

  2. Valentin 5 oktober 2018 at 10:44 #

    mooi wat ik hier allemaal lees,de ene verdedigd vurig “zijn” manier van fotograferen,de andere neemt het wat gelatener op,dit allemaal in een joviale en beleefde sfeer,prachtig gewoon!
    ik ben beginnen fotograferen door een vriend,ben ook naar enkele fotoclubs geweest maar daar ben ik mee opgehouden door hun “regeltjes” en het ‘moeten’ meedoen aan wedstrijden terwijl ik mezelf er niet klaar voor vond. na overschakelen op digitaal heb ik het toestel als mijn leraar beschouwd en heb ik eerst vooral op “groen” foto’s gemaakt om te zien wat het toestel voor instellingen gebruikte in bepaalde situaties en hier dan achteraf mijn eigen draai aan gegeven,dit is waar voor mij het plezier van fotograferen in zat en nog steeds in zit,dingen proberen en tot mooie beelden proberen te komen!

    tenslotte wil ik Laura nog complimenteren met haar mooie initiatief hier en iedereen nog veel enorm leuke foto-momenten toe wensen!

  3. Maarten 12 november 2017 at 14:22 #

    Hoi Laura,

    Ik ben het in alle opzichten volledig met je eens! Ben maar blij dat er dit soort mensen bestaan en laat deze in hun waarden. Op die manier kan jij jezelf onderscheiden.

    Fotograferen ken geen regels en heeft eerder te maken met de persoonlijk keuzes die je maakt om een goed of mooie foto te maken. Het is kijken en nog eens kijken en zien en aanvoelen wanneer het beeld juist is. Instellingen aanpassen, licht aanpassen, etc. Er zijn geen regels en doen wat je denkt dat je moet doen.

    Workshops kunnen daarom vaak beperkend werken op iemand zijn creativiteit, omdat er teveel ingegaan op regeltjes van ‘goed of juist belichten’. Gelukkig staat niet iedereen open voor goed bedoelde adviezen en zijn er ook fotografen die het beste uit een workshop weten te distilleren en weten toe te passen in hun in eigen werk.

    Groeten Maarten (www.marticocelli.com)

  4. xandra 18 augustus 2017 at 13:22 #

    Vind het een heel leuk geschreven stukje, en natuurlijk ook handig. Bij punt 1: dure apparatuur helpt ook niet, als je niks ziet. Dat is mij dan weer opgevallen. Mensen die met grote dingen rondlopen, maar toch alleen dat schaap in het veld hebben gezien, en meer niet.

    • Laura 18 augustus 2017 at 15:16 #

      Ja, dat klopt natuurlijk ook absoluut Xandra! :)

    • Leon 19 april 2018 at 13:56 #

      Fotografie kent wel degelijk regels en die waren er al voor fotografie bestond.
      Van regels mag je afwijken maar zorg eerst dat je de regels kent!

  5. Rudi Scheers 13 mei 2017 at 22:09 #

    Ik denk dat de beste raad is dat je plezier moet beleven aan fotograferen, de technische kant moet je uiteraard onder de knie hebben, welke manier maak niet uit als je maar ondersteuning hebt van goede fotografen of collega’s. Trouwens op internet is het “hot” en je vind zoveel dat je op den duur niet meer weet wanneer je goed bezig bent, wel hou vol, creëer een eigen stijl en nogmaals geniet ervan.
    Deze site krijgt in ieder geval een * ster, eenvoud en toch duidelijk en aangenaam om lezen.

  6. Natasja 28 maart 2016 at 19:01 #

    Hoi Laura, ik kom net via Google hier terecht en wilde je even complimenteren met jouw website. Alles is zo duidelijk uitgelegd en ik vind het ook leuk dat je een thema (de badeendjes) gebruikt. Ik ga binnenkort eens goed zitten voor je posts, maar heb er nu al wat bruikbare informatie uit gehaald. Dank je wel!

    • Laura 28 maart 2016 at 19:23 #

      Super om te lezen Natasja! Ik zou zeggen, meld je vooral ook aan voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwe artikelen plus gratis eBooks en extra tips!

  7. yu 2 februari 2016 at 10:55 #

    4 is zeker niet waar, is echt niet goed voor je lens, daarom moet je beschreming kopen voor je lens. dan kan het wel. maar anders is het echt niet goed.

    • Willemijn 3 februari 2016 at 09:41 #

      Je bedoelt de foto recht tegen de zon in? Ik denk eerder dat een foto met een felle zon erop niet goed is voor je sensor. Ik heb al eens een artikel gelezen over iemand die fotografeerde of filmde in een ruimte met een laserlicht, later kwam die persoon erachter dat er pixels in de sensor waren beschadigd, precies op de plek waar het laserlicht in beeld had geschenen….

      • Laura 3 februari 2016 at 10:19 #

        Het klopt absoluut dat laserlicht je camerasensor kan beschadigen, die verhalen ken ik ook. Maar de eigenschappen van laserlicht zijn volgens mij wel heel anders dan zonlicht. Zo is laserlicht een hele nauwe lichtbundel. Als deze op je sensor schijnt, wordt dit door je lens een heel klein vlekje op de sensor. De zon schijnt bovendien van 150 miljoen kilometer van de aarde, maar laser is natuurlijk veel dichter bij. De intensiteit (sterkte) lijk mij van laser ook vele malen sterker. Dat in combinatie met de geconcentreerde lichtbundel, is volgens mij ook de reden waarom laserlicht voor je camera (en ogen!) erg gevaarlijk is. De eerste ervaring dat iemands sensor van een spiegelreflexcamera kapot ging van een simpele foto tegen de zon in (dus zonder mega brandpuntsafstand of lange sluitertijd), moet ik nog tegenkomen.

      • Hans 10 maart 2018 at 11:20 #

        Deze redenatie stamt meer uit het film tijdperk, en dan in bijzonder nog voor er spiegelreflex cameras waren. Bij de meetzoeker cameras van vroeger (leica en contax bijv.), zit er net als bij de huidige mirrorless cameras geen spiegel in de camera. Maar vroeger waren sluiters vaak van rubber of doek gemaakt. De camera wegzetten in de zon (zonder lenskap) kon dan resulteren in kleine gaatjes in de sluiter. Of hetzelfde probleem zich ook voordoet bij een sensor weet ik eigenlijk niet.
        Met een spiegelreflex camera is het helemaal geen probleem omdat het licht nooit bij de sluiter kan, en tegenwoordig zijn sluiters meestal van een metaal gemaakt.
        Recht in de zon kijken zonder bescherming is altijd slecht voor ogen. Helemaal als je het voor langere tijd doet, zoals bij zonsverduisteringen waarbij het zonlicht ook nog extra fel is.

  8. Eefje 20 januari 2016 at 14:28 #

    Mij is wee jaar geleden tijdens een eendaagse cursus verteld dat de P-stand van je camera de M-stand overbodig maakt?! De redenatie van de fotografe was dat je erg veel betaald voor goed ontwikkelde software en dat je toestel zelf goede keuzes maakt en je op die manier net zo’n mooie en goede foto’s op P maakt als op M….

    • Laura 21 januari 2016 at 15:31 #

      Haha dat is echt onzin!

      • Raoul Heremans 22 januari 2016 at 19:04 #

        Niet helemaal mee akkoord.
        Je moet een diehard zijn wil je je nog uitsluitend aan de M-stand vastklampen.
        Waarom zou je inderdaad veel geld besteden aan dure software wanneer je hem toch niet gebruikt?
        Ik vind die uitspraak van die lesgever nog niet zo dom.
        Wanneer je geen echte professional bent die het vak (en zijn toestel) door en door kent, blijf je best weg van de M-stand … of juist niet, wanneer je na in RAW gefotografeerd te hebben al je geklungel met de PC wenst op te kuisen.

      • Laura 22 januari 2016 at 20:16 #

        Ik beweer niet dat je altijd de M-stand moet gebruiken (integendeel), maar probeer maar eens een sterrenhemel op de P-stand te fotograferen. Of als je een creatief effect voor elkaar wil krijgen. Dan is de P bijna altijd de Pruts-stand :)

    • Michel G 29 juli 2017 at 15:03 #

      Waarom koop je een spiegelreflex camera om vervolgens op automaat te fotograferen? Koop dan gewoon een “klik-klak”camera. Het mooie van een SLR is juist dat jij degene bent die overal controle op kan hebben en niet de camera (het is nog net niet zo dat de camera bepaalt of iets wel of niet de moeite waard is om een foto van te nemen).

  9. frank 14 januari 2016 at 09:47 #

    Dank je voor de opsomming. In de praktijk komt deze voorstellen vaak naar voren, als je met een groepje “klik klak” onderweg bent tijdens bijv een vakantie.
    Er is wel minder tijd voorhanden om een echte goede uitgebalanceerde foto te maken, dan schipper je wel even met je instellingen.
    Vroeger had ik een praktika camera (good old DDR-spul jaren zeventig) en maakte ik hele mooie foto’s. Vaak beter
    dan mensen, die toen (jaren zeventig) geavanceerde apparatuur hadden.

    Ga vooral je eigen gang en laat je gevoel leiden. Ook is de foto van mindere kwaliteit het blijft tenslotte
    jou idee

  10. Ton 13 januari 2016 at 13:33 #

    Top commentaar over die onzin.
    Naast mijn Canon D 50 (lekker snel) werk veel met ….. een eenvoudige Parasonic FZ 45.
    Een enorm bereik kan ik er snel mee werken in veel omstandigheden. En de kwaliteit?
    De bekende beperkingen. Noem mij maar een impressionist.
    Groet
    Ton

  11. Arnold 13 januari 2016 at 10:51 #

    Beste Laura ik heb heel veel foto’s gemaakt ik ben 65 jaar altijd Nikon gehad maar of ik nou de D3200 heb of nu heb ik vorig jaar de D7100 gekocht met een 18-140 lens er zit €600 verschil in body maar ik kan geen verschil zien het zal wel aan mij liggen, alleen nu heb ik er een hele computer in zitten en hij is stukken zwaarder en ik maak altijd Foto’s op stand M Groetjes Arnold

    • Laura 14 januari 2016 at 08:19 #

      Grappig dat je zegt dat je geen verschil ziet. Daar heb ik hier eerder iets over geschreven. Gewoon lekker er mee blijven fotograferen :)

  12. Corrie 13 januari 2016 at 10:26 #

    Doet me denken aan het volgende advies (voordat ik de cursus “nooit meer op de automatische stand fotograferen” ging volgen).
    Wilde foto’s maken van onze kleindochter. Voor advies over hoe en wat naar een foto cursus. Kreeg advies, alles op de automatische stand. Maakte voor het resultaat helemaal niks uit. Dus niet, geen enkele goed belichte foto van ons meisje. Vandaar de online cursus van Laura. En nu, er is een wereld voor me opengegaan met veel goede belichte foto’s. Alle vragen die ik stelde tijdens de zgn Fotocursus, werden afgedaan met “gewoon alles op de automatische staan. DUS NIET!!!

    • Laura 14 januari 2016 at 08:22 #

      Oh wat erg om te horen dat ze de automatische stand adviseerde! En fijn dat het door mijn cursus nu beter gaat :)

  13. Doka 13 januari 2016 at 02:08 #

    Fotografie, Letterlijk: schrijven met licht.
    Als je niet met licht kunt schrijven maakt het ook niet uit hoe duur de pen is.
    Als je wel met licht kunt schrijven kun je de techniek leren.
    Creativiteit zit in je ziel en de foto is jouw handschrift.
    Met een dure pen kun je meestal mooier het woord ‘poep’ schrijven…

    • Laura 14 januari 2016 at 08:20 #

      “Als je niet met licht kunt schrijven maakt het ook niet uit hoe duur de pen is.” Heel mooi gezegd!

  14. Fred Noomen 13 januari 2016 at 00:14 #

    12 GEWELDIGE ADVIEZEN. Complimenten Laura !

  15. Kees 12 januari 2016 at 23:30 #

    Dat komt door de ruis, een bijna standaard excuus. En dan kijk ik goed en dan zie ik dan niet of maar nauwelijks. Echter wel dat het scherpstelpunt op een andere plek ligt dan de maker denkt of het is bewegingsonscherpte. En onscherpe achtergronden, dat is natuurlijk allemaal ruis ook als de onscherpe achtergrond een duidelijke patroon laat zien.

    Linda, misschien eens leuk om een artikeltje te wijden aan niet alles wat er uitziet als ruis is ruis.

    • Karen 13 januari 2016 at 11:35 #

      Dat vind ik een leuk idee, Kees: ik loop er ook tegen aan dat ik me afvraag of wat ik zie “ruis” is over een andere onscherpte.

      Overigens is het bij mijn Sony wel heel duidelijk dat er aanzienlijk meer verstoringen in de foto’s verschijnen bij 800 dan bij 400 iso en de waardes 3200 tot 12800 iso hoef ik echt niet te gebruiken bij een portret met weinig licht: dan is er echt geen oog, neus of mond meer te onderscheiden, alsof je een jpg veel te vaak opnieuw hebt opgeslagen met compressie aan… Die hoge isowaardes kan ik eigenlijk alleen gebruiken als ik van de ingebouwde hoge-iso-ruis-reductie gebruik wil maken die Sony inbouwd. Maar helaas betekent dat gebruik maken van de automatische stand in jpg. Alleen dan kan de camera tientallen foto’s achterelkaar op hoge snelheid nemen om vervolgens te berekenen wat pixel zou moeten zijn en wat ruis zal zijn geweest en een redelijke foto af te leveren. Maar ja, dat is dus helaas wel een redelijke foto met de instellingen die de camera voor je kiest en die komen meestal niet overeen met wat ik graag zou willen…

    • Laura 15 januari 2016 at 19:16 #

      Dank voor de suggestie Kees, ik neem het ruis-excuus mee :)

  16. Klaas 12 januari 2016 at 22:55 #

    Wanneer is het eigenlijk slecht weer om te fotograferen? ;)

    • Martin Verheyden 13 januari 2016 at 07:45 #

      Nooit…
      maar zorg er steeds voor dat je camera beschermd is… en de mate van bescherming is dan weer afhankelijk van de camera die je gekocht hebt.

      sommige camera, zijn spatwaterdicht, andere zijn stofdicht, nog andere zij ‘weather seales”, enz…
      Er zijn bescherm mogelijkheden voor elk type camera.

      soms is bij regenweer een diepvrieszakje al voldoende.
      Zelf heb ik een “weather sealed” camera… maar toch wanneer ik in de stortregen ga fotograferen gebruik ik vaak een afgesneden mouw van een goudkoop regenvestje (bvb K-Way). Het mouwuiteinde daarvan heeft een rekker die je rond de lens spant, de rest van de mouw gaat dan over de camera. (Je kan dit systeem kant en klaar kopen, maar vaak kosten deze meer dan dan zo’n vestje.)

      Hou bij vriesweer je camera altijd vast bij de grip waar de batterij inzit… De warmte van je hand zorgt ervoor dat je batterij langer meegaat… Stop je reserve batterijen NIET in je fototas, maar dicht tegen je lichaam… Om dezelfde reden… Lichaamswarmte zorgt ervoor dat je batterij langer opgeladen blijft.

      Ga nooit van lens veranderen in de natuurelementen zelf… Water, zand (strand), sneeuw,… zijn erg schadelijk wanneer ze IN je camera body terecht komen.
      Ook stof… bvb bij urbex fotografie hou je best buiten de body. Minder schadelijk, maar een regelmatige poetsbeurt van je sensor wordt dan wel een noodzaak.
      Bovenstaande alinea is natuurlijk enkel van toepassing bij systeem- en reflexcamera’s.

      Wil dt zeggen dat er geen zand of stof in een compactje kan komen… Ik wou dat dit waar was. Langsheen de naden van de uitschuifbare lens komt vaak stof, zand en water mee naar binnen.

      Eigenlijk kan ik nog een tijdje doorgaan maar laat het ons bij één regel houden.

      MET ELKE CAMERA kan je IN ELK SOORT WEER FOTOGRAFEREN, op voorwaarde dat je de camera goed BESCHERMT.

      • Karen 13 januari 2016 at 11:37 #

        Mee eens, al zal ik niet snel nog eens proberen om in een zandstorm in de woestijn te fotograferen… Zand gaat meer nog dan water werkelijk overal inzitten. Hoe goed ik mijn camera ook beschermd dacht te hebben. Jaren later moet ik mijn objectief nog steeds bijna maandelijks laten schoonmaken omdat er ineens weer van dat miniscule zand vlekjes op de foto’s afgeeft…

  17. Danny Kalkhoven 12 januari 2016 at 22:41 #

    Sinds een jaar of tien fotografeer ik ZONDER lens. Pinhole fotografie, in goed Engels/Nederlands. Ik vertel er ook over tijdens lezingen en workshops. Geen lens, geen zoeker, superlange sluitertijden, enzovoorts. Camera’s maak ik zelf of koop ik, de duurste die ik heb kostte 120 euro. Sinds ik daarmee begon heb ik geen last meer van hebberigheid naar spullen of lenzen (alleen statieven, en mini-statiefjes). En een aantal van de adviezen en “regels” uit het artikel zijn meteen niet meer van toepassing. Gevolg: mooie foto’s, waarbij alleen de inhoud telt. Ik kan het iedereen aanraden, net als Laura: doe het eens wel (of juist niet), volg je instinct, en kijk dan eens wat er van komt. En gelukkig zit ik bij een fotoclub(je) waar het nauwelijks over techniek gaat, maar alleen over de plaatjes. Die zijn er genoeg!

    • Karen 13 januari 2016 at 11:39 #

      He wat leuk Danny! Toevallig ben ik laatst op een reis Udo Prinsen tegengekomen die met pinholecamera’s zonnebanen vastlegd. Erg leuk! Zijn project heet Shapes of Time. Inderdaad heel inspirerend!

  18. Henk 12 januari 2016 at 22:01 #

    Deze 12 adviezen kloppen als een bus ! ik heb met zo’n zak-japanner soms heel mooie foto’s gemaakt. Zelfs een directeur van een museum stond verbaasd toen ik hem vertelde dat het een zak-japanner was waarmee de foto’s waren genomen. Ben nu in het gelukkige bezit van een Panasonic Lumix: een klasse toestel.

  19. Paul 12 januari 2016 at 21:32 #

    Omdat journalistieke fotografie 40 jaar geleden mijn opleiding was laat ik me niet snel iets op de mouw spelden. Dan moeten ze vroeger opstaan. Maar toch is er iets wat me zo mateloos geërgerd heeft dat ik het nu nog weet en wel wil delen. Omdat ik ook zelf een heuse Doka bezat en experimenteerde met fotoafdruk ideeën sloot ik me ook aan bij een hobbyclub. Ik geloof dat 3 of 4 keer geweest ben en gillend weggehold ben. Wat een vergissing was dat. Een hok vol mensen zoals “Kelly” het beschreef.
    Niets was goed, iedereen wist alles beter op de fotobeoordeelavond en zouden het ook vooral anders doen. Je zou er zo je eigen identiteit verliezen. Ik heb het zonder ze prima gered. M’n plaatjes vind je overal en nergens.
    Ik heb één advies aan iedereen. Blijf vooral altijd jezelf! Jij bent de foto wat voor camera je ook hebt!

  20. Tim 12 januari 2016 at 20:16 #

    hoevaak mij al niet gezegd is dat “ik m’n flitser van de camera af moet halen, want foto’s zonder flits zijn mooier”.

    • Laura 15 januari 2016 at 19:17 #

      Ik ben ook niet altijd fan van flitslicht, maar vooral omdat teveel mensen niet goed weten hoe ze deze moeten gebruiken. Als je goed flitst, kan het hele toffe (en mooie!) resultaten geven :)

  21. Anthony 12 januari 2016 at 20:12 #

    “Hee je gebruikt geen flitser!”
    Wat ik zou wíllen zeggen maar me toch beheers…: “Ja *** ‘ns op, ik ben met concerten bezig, ik flits niet want dat mag niet én dat zorgt voor lelijke foto’s, ik zorg dat ik mijn lenzenarsenaal op orde heb”..

  22. Wim van Brink 12 januari 2016 at 20:02 #

    Ging op reis en kreeg toen de vraag wat ik in mijn fototas mee zou nemen. Mijn antwoord; een 24-50 mm (analoog). Dat zou volgens de kenner nooit een goede portretfoto opleveren. Op mijn vraag waarom niet kwam als antwoord dat je te dicht bij het object moest staan en dus nooit een spontane foto zou krijgen. Waarschijnlijk had de man er nooit van gehoord dat je contact met mensen kunt leggen en je als het ijs gebroken is kan schieten wat je wil met de 50 mm.

  23. Leo 12 januari 2016 at 19:51 #

    Alles fotogrferen in de m-stand.
    Bij een zoomlens ga ik dan steeds de fout in met mijn sluitertijd (1/f maximaal als richtlijn).
    Daarom gebruik ik dan liever de s-stand (shuttersped).

  24. Chantal van den Dool 12 januari 2016 at 19:37 #

    # 6 wordt ik zo moe van… iedereen is aan de Photoshop tegenwoordig. Hele landschappen worden gewoon veranderd, er worden dieren bij geplakt alsof dat kind ook echt een giraf stond te aaien en de mensen hebben gewoon geen poriën meer. Voor mij is toch echt de uitdaging om zolang te klungelen met de camera totdat ik het resultaat heb wat ik voor ogen heb. En een beetje Lightroom eroverheen mag best, maar om nu een zonsondergang te toveren achter een meiske wat eigenlijk ’s morgens in de regenachtige grijze lucht stond gaat mij te ver.

    • Henk 12 januari 2016 at 21:54 #

      Chantal ik ben het 100% met je eens. ik baal van al die fototijdschriften, waarin de foto’s opgepimpt zijn met Photoshop of Lightroom. Laat mij maar rustig de foto nemen, nadat ik eerst de omgeving verkend heb.
      Goed standpunt van je !!

    • Willy 16 januari 2016 at 00:52 #

      Ja, en dan die andere trends: een paar jaar terug zag je op elk fotoforum HDR(-achtige) plaatjes en tegenwoordig zijn de lange sluitertijden opeens alles wat de klok slaat… En natuurlijk alles daarna ook nog eens flink bewerkt. Ik vind het een soort eenheidsworst worden maar in de fotoclubs en -fora is het blijkbaar een must. Ik vind foto’s er ontzettend saai van worden, als iedereen elkaar maar na-aapt met dezelfde techniekjes…

      En ik zag laatst ook een filmpje over een foto met zo’n bijgeplakte zonsondergang en hoe je dat doet (misschien dezelfde als waar Chantal het over heeft), ik voelde me een soort van opgelicht…. Als het je niet lukt om zo’n foto ‘in het echt’ te maken, ga je het maar namaken? Ben je dan een goede fotograaf?

    • PixelDude Raoul 22 januari 2016 at 19:14 #

      Chantal, ook ik heb een grondige hekel aan fotoshoppen. Gruwelijk is dat en heeft niets meer te maken met het hart en ziel van een echte fotograaf. Zoals je zegt een lichte fotoshop erover (ik gebruik lightroom) vind ik best mogen maar … daar stopt het. Velen tokkelen wat op knopjes en zie maar wat er uit de bus komt. Vaak hebben ze (voor sommigen toch) een (toevallig) wonderbaarlijk resultaat.
      Ik ben enkele maanden lid geweest van een fotoclub waar blijkbaar de fotoshoppers altijd met de eer gingen lopen. Foei … ik ben nu geen lid meer van een club.

  25. Wilma 12 januari 2016 at 19:20 #

    Gisteren nog…dat ik met mijn compacte camera niet mee kan doen aan een workshop newborn fotografie…Dit heb ik van verschillende fotografen gehoord helaas :-( De meeste fotografen denken echt dat alleen bij een spiegel of systeem camera alles zelf zoals diafragma, sluitertijd, iso etc in te stellen is…Ik kan dit ook allemaal met mijn compact camera, Ik neem het ze niet kwalijk..het zijn fotografen en geen camera verkopers :-)

  26. Rik 12 januari 2016 at 19:19 #

    Verhaal klinkt bekend hoor. Toen ik het amateurisme achter mij wou laten en een beetje “serieuzer” fotowerk wou doen schreef ik me in een fotoclub in. Mijn fotomap vertoonde wel al verdienstelijk werk en de mensen van het bestuur raadden me aan om mee te werken aan een wedstrijd. Op het einde van die wedstrijd resulteerde een diareeks over aquariumvissen in het behalen van een zilveren medaille. Wow, ik trots en felicitaties van de leden. Tot men er achter kwam dat die dia’s allemaal genomen waren met een Praktika Super TL, zo’n Oost-blok dingetje…. Vanaf dan waren mijn dia’s en de zilveren medaille plots “beginnersgeluk”, want dat kon toch niet waar zijn volgens de Nikon, Canon, Pentax en Minolta adepten…. :-(( Spreekt vanzelf dat ik mijn lidmaatschap niet vernieuwd heb. Al ben ik later ook wel overgestapt op Nikon, ook omdat ik die D40 net iets mooier vond dan een ander merk. Intussen kwam er al een D50, D80, D90 voorbij en nu loop ik met een D7000 rond de nek. Daar stopt het voor mij. Ik heb megapixels zat en geef liever mijn centen aan een goed objectief. Maar met die Praktika kon het dus ook hoor ;-))

    • Roel 12 januari 2016 at 22:24 #

      Ik heb het fotograven ook geleerd met zo’n Praktika TL ,een prachtig apparaat waarbij je kon zien aan de meter wat een draai aan de instellingen voor gevolgen had. Ik heb er twee versleten en ben toen overgestapt op een Canon 750 (analoog dus zonder D) ook een instapper Nu alweer bezig met een instapper, een Canon 1100D waar het 20 jaar oude glaswerk nog steeds op past…. Inderdaad kun je het net zo duur maken als je wilt.

  27. PixelDude Raoul 12 januari 2016 at 18:22 #

    Het valt me op dat bijna alle leden van de meeste fotoclubs ervan uit gaan dat je inderdaad een spiegelreflex zoals een Canon, Nikon, … moet hebben om mooie foto’s te maken. Ik ben een andere mening toegedaan. Daarom ben ik momenteel een individueel lid van het Centrum voor Beeldexpressie (CvB) in België en nog niet bij een club aangesloten.
    Ik ben er rotsvast van overtuigd dat ik als beginnend hobbyist (ongeveer 6 maanden bezig) met mijn systeemcamera, een Olympus EM-1 en meerdere bijbehorende 2.8 lenzen misschien al vele hobbyisten met een spiegelreflex die al veel langer fotograferen evenaar. En dit met een systeemcamera en slechts basiskennis van fotografie (en van mijn toestel). Het is vast en zeker niet het toestel dat het moet doen maar wel de ‘instelling’ van de fotograaf. Ook huiver ik van fotoshoppen. Minimaal bijwerken ja, maar een programma alles voor jou laten doen, neen. Back to basics !
    Ik ben nog altijd op zoek in de buurt van mijn woonplaats naar de club die niet op mijn apparatuur neerkijkt.

    • Ine van Zoest 15 april 2016 at 14:49 #

      Wat jammer dat clubs je zo tegenvallen. Bij onze fotoclub mag iedereen fotograferen met wat hij heeft. Compact, systeem, spiegelreflex digitaal en analoog. Ik weet niet wie wat heeft. Alleen de foto’s tellen. de foto’s worden zonder naam aangeleverd en na beoordeling mag de maker zich bekend maken en zijn verhaal vertellen. Het hoe en waarom van deze foto. Natuurlijk zitten er knutselaars bij en is de oorspronkelijke foto soms verdwenen. Maar het wordt er altijd eerlijk bij vertelt. Verder wordt er nauwelijks geknutseld aan de foto’s.
      Maar wellicht is Krimpen aan den IJssel iets té ver weg voor iemand uit België. Maar je bent van harte welkom. Google Fotogroep Krimpen en je vindt ons. Tweede en laatste woensdag van de maand. We hebben een Doe-avond en een maandfoto- opdracht met een thema. En 1x per maand een uitstapje met een foto-doel We exposeren 3x per jaar. We zijn geen technische groep, wel van het verbeteren van eigen werk.
      Ine van Zoest, lid van de Activiteiten Commissie

  28. john 12 januari 2016 at 18:18 #

    Er wordt mij vaak gevraagd welke camera het beste is. Nikon Canon Sony of welke dan ook.
    Mijn advies is dan, dat voor de eerste twee merken het gemakkelijkst ascesoires te koop zijn. Maar een kamera die jou lekker in de hand ligt verdient de voorkeur. Gemakkeljjker ge bedienen en stabieler in de hand.
    Grt john.

  29. corine 12 januari 2016 at 18:09 #

    vorige week nog. Ik vroeg advies in een winkel omdat mijn afdrukken zo donker zijn vergeleken met mijn beeldscherm…..ja mevrouw dat zit m in de camera D3200….dan moet u echt een andere camera aanschaffen. Nu ben ik wel beginner maar sit slaat toch nergens op volgens mij.

    In ieder geval heb ik daar helemaal niets gekocht, ging voor een statief maar had er geen vertrouwen in.

    • Paul 12 januari 2016 at 20:35 #

      Beste Corine,
      Ik ben een voormalig D3200 en huidig D5300 gebruiker.
      Nee dit ligt niet aan je camera! Je beeldscherm van de camera, computer, laptop en TV worden van binnenuit verlicht. Deze helderheid vertekent de helderheid van je opname enigszins. Helaas moet je hier wat rekening mee houden wanneer je besluit de opname op papier te gaan zetten. Een oplossing is je beeldscherm wat minder helder te zetten bij het verwerken. Iets meer richting de realiteit. Je zal wel zeggen ja duh :-) maar het is volgens mijn niet anders.
      Persoonlijk verwerk ik mijn foto’s altijd ’s avonds bij weinig omgevingslicht. Nooit overdag of het moet slecht weer zijn. Je kunt dan ook het licht van je beeldscherm makkelijk iets dimmen. Je eindresultaat is dat je foto’s toch wat helderder zijn.
      Echt de camera heeft hier niets mee te maken.
      Succes hoor!

    • Laura 14 januari 2016 at 08:24 #

      Natuurlijk ligt dat niet aan je camera. Wat vreselijk dat je zo’n advies krijgt. Wat Pau al zegt kan het aan de helderheid van je scherm liggen, waardoor foto’s te licht of te donker worden. Het beste is om het histogram te gebruiken om de belichting van een foto te controleren!

  30. Kelly 12 januari 2016 at 18:00 #

    Een aantal jaar geleden volgde ik een workshop roofvogelfotografie bij een bekende fotograaf. Ik had daar ontzettend naar uitgekeken en stond daar als beginneling met een Canon 450D en Canon 18-200. Wat was ik trots op mijn eerste camera en wilde zo graag beter leren fotograferen. “Ach ja….goedkoop is duurkoop” zei de fotograaf toen hij mijn camera zag. Wat een afknapper! Ik heb nooit geen workshop meer bij deze fotograaf gevolgd. Mijn foto’s waren overigens beter dan van sommige fotografen met hele dure telelenzen.

    • Danny 12 januari 2016 at 19:22 #

      Hoi Kelly, Ik denk dat dit soort domme opmerkingen juist motiveren.

      • Laura 15 januari 2016 at 19:22 #

        Zo’n opmerking kan natuurlijk motiveren, maar ik begrijp ook heel goed dat als je onwijs trots bent op je apparatuur waar je misschien hard voor gespaard hebt, dat zoiets niet leuk voelt!

  31. Arjan 8 januari 2016 at 12:08 #

    De opmerking dat “dat soort fotografie” niet kan met “deze lens”. Ik wilde graag kijken of ik macrofotografie leuk vond, maar wilde niet gelijk een dure lens aanschaffen. Nog wat verder gezocht en rondgevraagd of diverse fora en eerst maar eens een opschroef macro diopter gekocht voor 30 dollar. Voor mij bleek dit al voldoende voor de paar macrofoto’s die ik wil maken per jaar…

Geef een reactie