In maart 2012 maakte ik deze foto in Boedapest, Hongarije. In dit artikel vertel ik je hoe ik tot deze foto gekomen ben, welke camera-instellingen gebruikt zijn én waarom timing bij avondfotografie met lichtstrepen zo onwijs belangrijk is!
De brug op de foto is de zogenaamde Kettingbrug; de oudste brug van de stad die loopt over de Donau en daarmee Boeda en Pest verbindt. Nu ben ik gek op reizen en dus was het extra gaaf dat mijn bezoek aan Boedapest eigenlijk werk-gerelateerd was. Ik was daar namelijk om een driedaagse individuele workshop te geven aan Freddy, een Nederlandse fotograaf die daar sinds een jaar woont. Naast het feit dat het geven van zo’n unieke, intensieve workshop (geheel afgestemd op de wensen van de fotograaf gericht op zowel de aspecten fotografie, nabewerking, organisatie en marketing) op zich al fantastisch is om te doen, had ik dus ook het geluk om dit te mogen doen in een prachtige stad waar ik nog niet eerder geweest was!
Het verhaal achter de foto
De Kettingbrug is één van de iconen van Boedapest en ik wilde deze daarom heel graag ‘s avonds fotograferen; overdag had ik al gezien dat de brug vele lichtjes had en ik verwachtte dat deze ‘s avonds mooi uitgelicht zou zijn.
Op voorhand wist ik dat er een aantal zaken waren die ik graag in de foto wilde verwerken, namelijk:
- dynamiek en het gevoel dat je tussen het verkeer staat
- lichtstrepen van het verkeer
- sterretjes van de lantaarns voor de brug
Dynamiek
De foto moest dynamisch worden waarbij ik de kijker het gevoel wilde geven dat deze tussen het verkeer stond. Uiteraard gaat de veiligheid voor alles en ging ik niet zomaar tussen de voorbij razende auto’s staan. Ik had juist het geluk dat daar waar de auto’s de brug over kwamen een rotonde stond (zie de foto hieronder). Voor die rotonde was een klein ‘verkeerseilandje’ om de auto’s naar de rotonde te leiden en daar(voor) kon ik veilig staan zonder dat ik bang hoefde te zijn dat ik aangereden zou worden (en dat is toch wel een fijne gedachte). Een ander alternatief wat je vaak tegenkomt en wat een geschikte positie is om tussen het verkeer te fotograferen, is een zebrapad met halverwege een voetgangerseilandje.
Nadat ik mijn positie voor de brug had ingenomen, heb ik allereerst gevarieerd in perspectief. Ik maakte verschillende foto’s met de camera op statief op borsthoogte en de brug gefotografeerd uit een heel laag perspectief waarbij de camera ongeveer 30cm boven de grond stond. Het laatste perspectief gaf de meeste dynamiek en vanuit deze situatie ging ik verder.
Lichtstrepen van het verkeer
Ik wilde de lichtstrepen van het verkeer vastleggen en daarvoor was het belangrijk om te fotograferen met een lange sluitertijd, het liefst van minstens enkele seconden. Hoe langer de sluitertijd, des te meer strepen van voorbijrijdende auto’s er op de foto’s vastgelegd worden. De timing van het maken van de foto was daarbij héél belangrijk voor een juiste verhouding tussen witte strepen (van koplampen) en rode strepen (van achterlichten). Koplampen geven namelijk veel meer licht dan achterlichten (zie foto A) en daarom was de meest ideale situatie voor de foto het moment dat er veel auto’s van de camera weg reden en weinig auto’s naar de camera toereden. Je hebt daarom altijd een beetje geluk nodig bij dit soort fotografie, tenzij je aan weerszijde van de brug een verkeersregelaar neer zet ;) In dit geval maakte ik 8 foto’s voordat ik de juiste timing had gevonden en tevreden was met de lichtstrepen, al heb ik in het verleden voor soortgelijke situaties wel eens 40 foto’s moeten maken voordat het lukte.
Naast de juiste verhouding tussen de koplampen en de achterlichten, lette ik er ook op dat de lichtstrepen niet onderbroken werden (zie foto B) of dat er andere storende lichten in beeld kwamen (zoals foto C). Het blauwe streepje dat in de foto van dit verhaal zit, kwam door een bestelbusje dat voorbij reed. Zelf vind ik dit een extra touch aan de foto geven.
Klik om de foto’s om deze groot te bekijken.
Camera instelling
Om het licht van de lantaarnpalen tot sterretjes te vormen, was een klein diafragma nodig (lees in dit artikel meer over het maken van sterretjes van lichtbronnen) Ik wilde de foto dus maken met een lange sluitertijd vanwege de lichtstrepen en een klein diafragma vanwege de sterretjes. Het diafragma en de sluitertijd werkten daarmee mooi samen: een klein diafragma (groot getal) zorgt namelijk dat er minder licht binnen valt en daardoor is een langere sluitertijd nodig om de camera toch voldoende te belichten.
Om te zorgen dat de sluitertijd zo lang mogelijk werd, heb ik de ISO waarde zo laag mogelijk gezet, namelijk ISO 100 (of zoals het op mijn Nikon stond L.01). Hoe minder lichtgevoelig de sensor, des te langer het duurt voor er voldoende licht op de sensor is gevallen voor een goed belichte foto. De camera-instelling voor deze foto was daarmee ISO 100 op f/20 met 20 seconden sluitertijd.
Crop
In de nabewerking (in LR) heb ik tenslotte gekozen om de beeldverhouding van de foto te veranderen van 3:2 naar 2:1. Deze beeldverhouding geeft een panorama effect aan de foto, waarbij de loze donkere lucht aan de bovenkant van de foto en rijbaan strepen aan de onderkant eraf gehaald worden. Hierdoor wordt in de foto veel meer de nadruk gelegd op de lichtstrepen van het verkeer en wordt de dynamiek versterkt. (Beweeg je muis over de foto om het verschil te zien met deze uitsnede)
Toffe en inspirerende tips! Dank je wel :-)
Mooie foto en bedankt voor je heldere uitleg.
Wat een prachtige foto Laura ! Is het wel veilig om dit soort foto’s te maken volgens jouw ervaring ? Ik heb laatst panning opnames gemaakt en ik werd me toch boos bekeken/nageroepen ;-) Super bedankt voor de goede tips ! Fijn dat je het zo goed uitlegt !
Als je op een verkeerseilandje staat, dan lijkt me dit best veilig. Ik heb geleerd om niet te schrikken van getoeter of geroep. Aandacht trek je toch wel met een statief. Ik lach of zwaai dan gewoon vriendelijk terug ;)
Goedemorgen,
Een prachtige foto. Als beginnend hobby fotograaf heb ik geleerd hoe je in de avonduren een foto moet maken.
Dank je wel
Grts Ton
Heel gaaf! Zeker een om te onthouden :)
Hoi Laura, (ik tutoyeer want ik ken je, jij mij niet denk ik ;-D ) ik heb iets soortgelijks gedaan op het Flight Forum, erg leuk om te doen. zie https://www.facebook.com/media/set/?set=a.233491020027430.61831.100000996001172&type=3 Sommige technieken uit je blog heb ik dus ook nodig gehad. Je schrijft leuke blogs, kwam je tegen op de pagina van cameraland. Waardeer het a;tijd als goede fotografen hun kennis delen met anderen. Ik vind je portretten vooral sterk! Groeten van Peter van Rooij
Hoi Peter, dankjewel voor je reactie en complimenten! Sorry dat ik nu pas reageer, maar ben eergisteren pas terug gekomen van twee weken vakantie. Ziet er erg cool uit op het Flight Forum!
Werk je bij Nefkens in Eindhoven? Want dan zouden we elkaar misschien wel kunnen kennen, daar heb ik mijn 107 gekocht en laatst weer naar toe gebracht voor de winterbanden ;) Fijn weekend!
Erg mooi en duidelijke uitleg, ook die foto van het verkeerseilandje is meer dan goed gelukt. In het pre-digitale tijdperk (opa verteld, net voor de val van de muur, heb ik ook nachtfoto’s gemaakt in Boedapest) was het maken van een goede nachtfoto nog meer een gok.
Nu kan je meteen resultaat zien en bijsturen waar nodig … of al na 8 foto’s je spullen inpakken als je Laura Vink heet ;-)
Leuk om te lezen! En nuttig
Mooie foto weer! En zeer herkenbaar, was begin van ‘t jaar ook in Boedapest en heb toen met precies dezelfde gedachte gespeeld: ‘s avonds foto’s maken langs de Donau!
Mooie foto Laura en een fijn helder verslag van het maken. Vind vooral de crop keuze erg sterk!
groetjes, Margot