Instagram heeft sinds kort een nieuwe functie: Instagram Stories. In dit artikel vertel ik je wat het is en hoe het werkt.

Foto’s en video’s die je met Instagram Stories online zet, blijven slechts 24 uur zichtbaar. Ze verschijnen niet in je feed (het overzicht met alle fotootjes). Foto’s blijven maar 3 seconden in beeld, video’s duren maximaal 10 seconden. Omdat de foto’s niet in je feed verschijnen, is deze manier perfect als je een foto ‘in het moment’ wilt delen, zelfs als ze niet perfect zijn. Imperfectly sharing dus. Je vindt bij Instagram Stories maar een paar gekke filters die je er overheen kunt gooien. Je hebt geen beschrijvingen om onder de foto te plaatsen, alleen wat tekst die je in de foto zelf zet. Of je krabbelt er een illustratie of tekstje bij.

Instagram stories

Tips en inspiratie voor het fotograferen van herfstkleurenvan paddestoelenin de mistvan dauwdruppelsvan zonneharpentijdens het gouden uurtje

Masterclass: Herfstfotografie

Leer hoe je prachtige natuurfoto’s maakt tijdens dit fotogenieke seizoen

Imperfectly sharing: behoud een mooie feed

Instagram Stories zijn daarom ideaal voor ‘the moments in between‘. Of voor foto’s die je anders niet  ‘gewoon’ op Instagram wilt zetten. Zelf hecht ik behoorlijk veel waarde aan een mooie feed. Het is natuurlijk voor iedereen anders (en er is ook niet één ‘goede’ manier), maar ik wil graag dat de foto’s samen een mooi geheel vormen en er een duidelijke lijn in zit. Dat is natuurlijk per persoon verschillend, maar als ik een Instagram account open, dan is het feed toch wel de ‘eerste indruk’ van iemands fotografie. Je ziet in één oogopslag of je de persoon de moeite waard vindt om te gaan volgen of niet.

Zou ik in m’n feed een selfie met m’n hond posten, een foto van m’n woonkamer of de salade die ik eet voor lunch, dan voelen die daar totaal misplaatst, maar niet als ik ze online zet als verhaal. (Let op: ik heb het hier over míjn IG-feed, niet over feeds in het algemeen natuurlijk! Ik volg ook heel veel Instagrammers met foto’s van huisdieren, mooie lichte woonkamers of lekker eten).

Daarnaast hoef je niet bang te zijn om teveel te posten en daarom volgers verliest. Maak je bijvoorbeeld een paar foto’s van een tof evenement, dan overspoel je daar niet je volgers of je feed mee. De Instagram stories zijn over een dag gewoon toch weer verdwenen en vindt iemand dat niets, dan bekijken ze het gewoon niet.

"Gewone" feedoverzicht bij Instagram

“Gewone” feedoverzicht bij Instagram

Instagram Stories: afgekeken van Snapchat

Wie bekend is met Snapchat, herkent natuurlijk direct de overeenkomsten. Dat Instagram Stories afgekeken is van het populaire Snapchat erkent Kevin Systrom, de algemeen directeur van Instagram, ook. “They deserve al the credit”. Zelf heb ik geen Snapchat (en ken ik het alleen maar van ‘horen zeggen’), en weet ik eigenlijk alleen dat je (gelukkig?) geen regenboogkots en andere stickers hebt bij Instagram. Kevin zegt dat ze er vooral een eigen draai aan hebben willen geven. Maar als niet-expert laat ik een verdere vergelijking tussen Instagram Stories versus Snapchat maar aan anderen over. ;)

Wel vind ik het fijn dat deze manier van foto’s delen (zoals bij Snapchat dus al was) ook nu in Instagram zit. Ik heb niet de behoefte om nóg een social medium op te pakken (Facebook, Twitter en Instagram voelt al als een hoop). Plus.. op Instagram heb ik al m’n volgers. Op Snapchat zou ik weer van voor af aan moeten beginnen. Ik kan me voorstellen dat dit voor meer Instagrammers geldt. Hoevaak zie ik wel niet de berichten van Instagrammers voorbij komen met ‘volg me ook op Snapchat’.

Hoe bekijk je Instagram Story?

Je bekijkt de stories (‘verhalen’) door in het homescherm te klikken op de profielfoto van een gebruiker. Een gekleurde cirkel om de foto laat zien dat er nieuwe updates van die persoon zijn. Bovenin beeld zie je aan de streepjes hoeveel verhalen een persoon in de afgelopen vier-en-twintig uur heeft geupload. Het balkje loopt af en je gaat na de drie seconden voor een foto automatisch door naar het volgende verhaal. Wil je er sneller doorheen? Dan doe je dat door te tikken op de story of te klikken op het volgende streepje. Door naar rechts / links te swipen ga je door naar de volgende / vorige gebruiker. De navigatie is eigenlijk heel intuïtief, maar je moet het wel net even weten. (Het duurde bij mij een paar dagen). Daarom even op een rijtje.

Bij het bekijken van een verhaal:

  • één keer tikken in het midden van je scherm en je gaat naar het volgende verhaal.
  • één keer tikken aan de linkerkant van het scherm; je gaat naar het vorige verhaal (heel handig als je dus toch nog even wilt reageren!)
  • swipen naar links: naar volgende gebruiker
  • swipen naar rechts: naar vorige gebruiker
  • swipen omlaag: terug naar het homescherm
  • swipen omhoog: bij je eigen verhaal: zien wie het heeft bekeken. Bij een verhaal van iemand adners: reactie achterlaten

In je homescherm:

  • swipen naar rechts: scherm om foto te maken voor Stories
  • swipen naar links: naar je inbox met direct messages

 

Een groot verschil met de standaard Instagram foto’s, is dat je dus bewust een persoon moet aanklikken om de Instagram Stories te bekijken. De verhalen zijn alleen te bekijken op je telefoon, het werkt niet op de webvariant van Instagram.. Sinds november 2017 kun je ook gewoon in je browser de InstaStories zien van de mensen die je volgt.

Jouw stories zijn voor iedereen te bekijken die ook je gewone account ziet (denk aan het slotje), maar je hebt de mogelijkheid om bij ‘verhaalinstellingen’ de stories te verbergen (voor je baas, of misschien wel je ouders?).

 

 

Links: hier zie je wie er recent een verhaal geupload heeft. Rechts: Met de balk bovenin zie je hoeveel stories een gebruiker heeft. Alleen jijzelf ziet het aantal views onderin staan.

Links: hier zie je wie er recent een verhaal geupload heeft.
Rechts: Alleen jijzelf ziet het aantal views onderin staan.

Instagram Story uploaden: maak jouw verhaal!

Het uploaden van een foto voor Instagram Stories is heel simpel. Klik hiervoor in het homescherm op het cirkeltje met het plusje, links bovenin beeld. De camera gaat aan en je kunt gelijk een foto maken met de witte knop onderin.

Het duurde even voor ik er achter kwam, maar het is trouwens geen vereiste dat je de foto ook maakt via de app van Instagram. Door met je vinger de bovenkant van het scherm iets omlaag te slippen, krijg je de foto’s en video’s te zien die je de afgelopen vier-en-twintig uur hebt gemaakt. (Dat is natuurlijk geen waterdichte methode om te zorgen dat je alleen maar recente foto’s deelt, want je omzeilt dit natuurlijk makkelijk door eerst een simpel screenshot te maken. Of door op een andere manier een foto van je computer naar je telefoon te verplaatsen om op Instagram te zetten)

Na het maken (of selecteren van de foto) kun je in de volgende stap de foto nog wat aanpassen. Swipe met je muis van links naar rechts om een van de zes bewerkingsfilters erover te zetten. Gebruik één van de drie brushes (pen, stift of neo) om er iets bij te tekenen of schrijf een tekst. De kleur van de tekst is altijd wit en het lettertype staat ook vast, wel kun je de letters groter en kleiner maken. Als het niet voldoende opvalt tegen de achtergrondkleur van de foto, gebruik dan eventueel een van de brushes om een gekleurd vlak te maken. In de tekst kun je ook smileys en de andere emoticons gebruiken, wat natuurlijk veel mogelijkheden geeft!

Gepimpte foto's bij Instagram Stories

Gepimpte foto’s bij Instagram Stories

Alles verticaal

Wat me meteen opviel bij de Instagram Stories is dat alle foto’s verticaal gemaakt zijn / worden. Logisch want dat past natuurlijk het beste bij het bekijken op een smartphone. Maar jammer vind ik het wel, omdat ik zelf denk dat (vooral) video’s beter horizontaal gemaakt kunnen worden, als je ze ook op andere momenten (voor jezelf) wilt terugkijken. Of je moet dus hopen dat de kijker van je verhalen z’n telefoon een kwartslag draait.

Geen likes of hartjes, wel viewers

Een ander puntje wat ik graag wil aanhalen is dat er er geen ‘like’ knop bij de Instagram stories. Een reactie achterlaten kan wel, als je maar op de tijd op de reactieknop drukt (anders is de foto al weer weg). De reactie komt niet openbaar, maar krijg je in je inbox (het postbakje rechts bovenin bij het beginscherm). Bij de Instagram Stories draait het dus niet om de hoeveelheid hartjes en comments. Aan een kant kan ik dit wel begrijpen; het gaat om het delen zelf en niet om het eindresultaat an sich. No pressure dus.

Aan de andere kant vind ik het ontbreken van de interactie als een like wel een beetje vreemd. Want hoe weet ik nu of jullie zitten te wachten op de selfie met m’n hond? Om maar iets te noemen natuurlijk. De enige feedback die je hebt is het aantal views; je ziet wie van je volgers de store heeft bekeken. Swipe hiervoor bij je store omhoog om het lijstje bekijken te zien. Kijk.. en daarvan vind ik het nou weer jammer dat dit niet bij je ‘gewone’ Instagram zit!

Goed… dat was het voor nu. Ik ben heel benieuwd hoe Instagram Stories zich verder zal ontwikkelen!

Gebruik jij Instagram Stories al? Wat vind je er van? En (mijn persoonlijke dilemma) wat zou je er graag zien?

Mocht je me nog niet op Instagram volgen, ga dan snel naar instagram.com/lauravink!

Nog meer informatie over Instagram Stories en social medium algemeen lees je in deze Instagram gids.