Als ik aan de herfst denk, dan denk ik aan de  kleuren rood, oranje, geel en bruin. Al eerder schreef ik een heel artikel met tips voor het fotograferen van de herfst. Dit keer ga ik specifiek in op de typische kleuren van de herfst. Hoe breng je de herfstkleuren het beste in beeld?

Let op het licht

Het licht is in iedere foto ontzettend belangrijk. Bij het fotograferen van de herfst is dit niet anders. De herfstkleuren zijn prima te fotograferen bij zowel bewolkt weer als zonlicht, maar geven wel een andere sfeer en ‘felheid’ van de kleuren.

Om dat te laten zien heb ik vier herfstblaadjes van de verschillende kleuren telkens op vier verschillende manieren gefotografeerd:

  1. [links] in de schaduw (vergelijkbaar met het licht op een bewolkte dag)
  2. in direct zonlicht
  3. met tegenlicht en een donkere achtergrond
  4. [rechts] met tegenlicht en een lichte achtergrond

Rode herfstbladeren Oranje herfstbladeren Gele herfstbladeren Bruine herfstbladeren

Je ziet dat de kleuren het felst zijn bij de tegenlicht-situaties. Vooral het gele en oranje blad komt goed uit met tegenlicht bij een donkere achtergrond. De kleuren zijn bij het zachte licht in de schaduw minder fel, maar wel duidelijk.

Bij de foto’s in direct zonlicht zie je hier en daar wel wat reflectie (waar het lichter is op het blad; vooral bij het rode en bruine blaadje) en ook krijg je hier sneller schaduwen, waardoor het blad niet meer overal dezelfde kleur heeft. Bij het bruine blad vind ik de kleur in het directe zonlicht persoonlijk ook niet zo speciaal, maar bij tegenlicht krijgt-ie toch veel meer kleur.

gratis webinar

Masterclass: Reflecties in beeld

Ontdek nieuwe invalshoeken en leer hoe je weerkaatsing en
spiegeling gebruikt voor foto’s met een boeiende compositie

Kies tegenlicht voor knallende herfstkleuren

Het is belangrijk om bovenstaande in gedachten te houden als je gaat fotograferen. Als je echt felle kleuren wilt, dan kies je bijvoorbeeld voor tegenlicht. Bij close-ups werkt dit vrijwel altijd.

Door het tegenlicht komt de oranje-rode kleur goed naar voren.

Door het tegenlicht komt de oranje-rode kleur goed naar voren.

Kijk ook naar de achtergrond; de gekleurde bladeren in de zon zorgde voor een mooie oranjebruine kleur.

Kijk ook naar de achtergrond; door de kleine scherptediepte zorgen de gekleurde bladeren in de zon voor een mooie oranjebruine achtergrondkleur.

Let goed op de richting van het licht.

Hetzelfde blad vanuit twee hoeken gefotografeerd. Links: tegenlicht. Rechts: direct zonlicht. Bij het tegenlicht zie je meer de gele en oranje kleur terug.

Bewolkt versus zonlicht

Hieronder zie je een bospad dat ik op dezelfde dag twee keer gefotografeerd heb. De ene keer scheen de zon, het andere moment was het bewolkt. In beide situaties zit de foto vol warme herfstkleuren.

Zonlicht (zijlicht)

Zonlicht (zijlicht)

Bewolkt

Bewolkt

Helaas krijg je niet altijd duidelijke herfstkleuren in beeld, ongeacht het bewolkt of zonnig is. Hieronder zie je de beroemde boom in Wanaka, Nieuw-Zeeland. De beginnende herfstkleuren worden op een bewolkte ochtend eigenlijk nauwelijks duidelijk, maar wel met het directe zonlicht. Door het gouden uurtje in de ochtend worden de gele herfstkleuren bovendien versterkt.

Bewolkte ochtend in Wanaka, Nieuw-Zeeland.

Bewolkte ochtend in Wanaka, Nieuw-Zeeland.

Zelfde plaats, andere ochtend. Het warme zonlicht vlak na zonsopkomst versterkt de herfstkleuren in de bomen.

Zelfde plaats, andere ochtend. Het warme zonlicht vlak na zonsopkomst versterkt de herfstkleuren in de bomen.

Ten slotte is het fotograferen met zonlicht of tegenlicht niet altijd de beste keuze. Vooral in het bos geeft dit snel (te) harde contrasten waardoor de foto minder sprekend is. Bekijk dus per situatie wat het beste licht is om de herfstkleuren goed naar voren te laten komen.

Tegenlicht in het bos

Tegenlicht in het bos kan ook voor (te) harde contrasten zorgen.

Mooie herfstkleuren: geen automatische witbalans

De automatische witbalans werkt in veel situaties prima. Maar bij herfstfoto’s kun je ‘m soms beter vergeten. Hoe meer warme kleuren er in beeld zijn, hoe sneller de camera in de war raakt. Je krijgt dan een blauwe of koele foto. Door de witbalans te veranderen naar daglicht, bewolkt of flitslicht krijg je een natuurgetrouwer resultaat.

Witbalansinstelling bij de herfst

Met de witbalansinstelling op bewolkt zijn de herfstkleuren veel natuurgetrouwer in de foto.

Polarisatiefilter

Natte bladeren, aan de boom of op de grond, lijken vaak dieper en voller van kleur. Maar ook heb je dan geregeld te maken met reflecties, die de foto onrustiger maken. Je ziet het verschil bij onderstaande foto’s.

Collage van herfstbladeren

Collage van herfstbladeren

De bladeren zijn nat. Vooral bij de rode bladeren zie je dat het water het licht reflecteert.

De bladeren zijn nu nat. Vooral bij de rode bladeren zie je dat het water het licht reflecteert. Dit maakt de foto wat onrustiger.

Met een polarisatiefilter verminder je deze reflecties, mits je die goed hebt gedraaid natuurlijk. De kleuren komen zo weer sterker naar voren. Probeer het zeker eens uit! Niet alleen bij herfstbladeren, maar ook bij andere natte grond of begroeiing kan dit een groot verschil geven. Ben je op zoek naar een goede polarisatiefilter die voldoet aan jouw wensen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief, krijg toegang tot Laura’s Library en download vervolgens de gratis checklist voor het kopen van een polarisatiefilter.

Overige kleuren in de foto

Denk bij je herfstfoto’s goed na over de andere kleuren in beeld. Zij kunnen de herfstkleuren juist versterken, maar ook minder maken. Ik elimineer bijvoorbeeld vaak het ‘groen’ in de foto. Meestal is dit slechts een kwestie van inzoomen of een ander standpunt kiezen.

Het herfstgevoel komt nog niet echt over in deze foto omdat er nog zoveel groene bladeren in beeld staan.

Het herfstgevoel komt nog niet echt over in deze foto omdat er nog zoveel groene bladeren in beeld staan.

Het is natuurlijk niet zo dat je altijd andere kleuren moet vermijden. Gele herfstbladeren steken bijvoorbeeld goed af tegen een blauwe lucht.

De gele bladeren vormen een mooi contrast met de blauwe lucht

De gele bladeren vormen een mooi contrast met de blauwe lucht

Gele bladeren tegen een witte (bewolkte) lucht vind ik persoonlijk weer minder krachtig, omdat geel een lichte kleur is. Rode of oranje bladeren tegen een lichte lucht werken beter.

Herfstbladeren tegen een lichte lucht

Herfstbladeren tegen een lichtere lucht

Bewerking

Komen de herfstkleuren in je foto’s niet zo goed naar voren als ‘in het echt’. Dan is het nog een optie om bij het bewerken van de foto’s hier aandacht aan te besteden. Voeg bijvoorbeeld iets contrast toe of verhoog de verzadiging iets. Hierdoor gaan de herfstkleuren vaak nog meer ‘knallen’. Pas wel op dat je niet te ver doorschiet en de foto er heel onnatuurlijk uit komt te zien.

Herfstfoto's bewerken voor de mooiste kleur

Links: onbewerkt
Midden: verhoging van het contrast en iets verzadiging toegevoegd voor mooiere rode kleur
Rechts: de verzadiging is véél te ver opgeschroefd, de foto’s is overdone! (niet doen dus)

Om de gehele foto wat warmer te krijgen, pas je de witbalans aan. Wie in RAW fotografeert, verandert dit bij het bewerken zonder kwaliteitsverlies.

Wat is jouw favoriete herfstkleur? Lees hier nog meer tips voor het fotograferen van de herfst.