Als ik aan de herfst denk, dan denk ik aan de kleuren rood, oranje, geel en bruin. Al eerder schreef ik een heel artikel met tips voor het fotograferen van de herfst. Dit keer ga ik specifiek in op de typische kleuren van de herfst. Hoe breng je de herfstkleuren het beste in beeld?
Let op het licht
Het licht is in iedere foto ontzettend belangrijk. Bij het fotograferen van de herfst is dit niet anders. De herfstkleuren zijn prima te fotograferen bij zowel bewolkt weer als zonlicht, maar geven wel een andere sfeer en ‘felheid’ van de kleuren.
Om dat te laten zien heb ik vier herfstblaadjes van de verschillende kleuren telkens op vier verschillende manieren gefotografeerd:
- [links] in de schaduw (vergelijkbaar met het licht op een bewolkte dag)
- in direct zonlicht
- met tegenlicht en een donkere achtergrond
- [rechts] met tegenlicht en een lichte achtergrond
Je ziet dat de kleuren het felst zijn bij de tegenlicht-situaties. Vooral het gele en oranje blad komt goed uit met tegenlicht bij een donkere achtergrond. De kleuren zijn bij het zachte licht in de schaduw minder fel, maar wel duidelijk.
Bij de foto’s in direct zonlicht zie je hier en daar wel wat reflectie (waar het lichter is op het blad; vooral bij het rode en bruine blaadje) en ook krijg je hier sneller schaduwen, waardoor het blad niet meer overal dezelfde kleur heeft. Bij het bruine blad vind ik de kleur in het directe zonlicht persoonlijk ook niet zo speciaal, maar bij tegenlicht krijgt-ie toch veel meer kleur.
gratis webinar
Masterclass: Reflecties in beeld
Ontdek nieuwe invalshoeken en leer hoe je weerkaatsing en
spiegeling gebruikt voor foto’s met een boeiende compositie
Kies tegenlicht voor knallende herfstkleuren
Het is belangrijk om bovenstaande in gedachten te houden als je gaat fotograferen. Als je echt felle kleuren wilt, dan kies je bijvoorbeeld voor tegenlicht. Bij close-ups werkt dit vrijwel altijd.
Bewolkt versus zonlicht
Hieronder zie je een bospad dat ik op dezelfde dag twee keer gefotografeerd heb. De ene keer scheen de zon, het andere moment was het bewolkt. In beide situaties zit de foto vol warme herfstkleuren.
Helaas krijg je niet altijd duidelijke herfstkleuren in beeld, ongeacht het bewolkt of zonnig is. Hieronder zie je de beroemde boom in Wanaka, Nieuw-Zeeland. De beginnende herfstkleuren worden op een bewolkte ochtend eigenlijk nauwelijks duidelijk, maar wel met het directe zonlicht. Door het gouden uurtje in de ochtend worden de gele herfstkleuren bovendien versterkt.
Ten slotte is het fotograferen met zonlicht of tegenlicht niet altijd de beste keuze. Vooral in het bos geeft dit snel (te) harde contrasten waardoor de foto minder sprekend is. Bekijk dus per situatie wat het beste licht is om de herfstkleuren goed naar voren te laten komen.
Mooie herfstkleuren: geen automatische witbalans
De automatische witbalans werkt in veel situaties prima. Maar bij herfstfoto’s kun je ‘m soms beter vergeten. Hoe meer warme kleuren er in beeld zijn, hoe sneller de camera in de war raakt. Je krijgt dan een blauwe of koele foto. Door de witbalans te veranderen naar daglicht, bewolkt of flitslicht krijg je een natuurgetrouwer resultaat.
Polarisatiefilter
Natte bladeren, aan de boom of op de grond, lijken vaak dieper en voller van kleur. Maar ook heb je dan geregeld te maken met reflecties, die de foto onrustiger maken. Je ziet het verschil bij onderstaande foto’s.
Met een polarisatiefilter verminder je deze reflecties, mits je die goed hebt gedraaid natuurlijk. De kleuren komen zo weer sterker naar voren. Probeer het zeker eens uit! Niet alleen bij herfstbladeren, maar ook bij andere natte grond of begroeiing kan dit een groot verschil geven. Ben je op zoek naar een goede polarisatiefilter die voldoet aan jouw wensen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief, krijg toegang tot Laura’s Library en download vervolgens de gratis checklist voor het kopen van een polarisatiefilter.
Overige kleuren in de foto
Denk bij je herfstfoto’s goed na over de andere kleuren in beeld. Zij kunnen de herfstkleuren juist versterken, maar ook minder maken. Ik elimineer bijvoorbeeld vaak het ‘groen’ in de foto. Meestal is dit slechts een kwestie van inzoomen of een ander standpunt kiezen.
Het is natuurlijk niet zo dat je altijd andere kleuren moet vermijden. Gele herfstbladeren steken bijvoorbeeld goed af tegen een blauwe lucht.
Gele bladeren tegen een witte (bewolkte) lucht vind ik persoonlijk weer minder krachtig, omdat geel een lichte kleur is. Rode of oranje bladeren tegen een lichte lucht werken beter.
Bewerking
Komen de herfstkleuren in je foto’s niet zo goed naar voren als ‘in het echt’. Dan is het nog een optie om bij het bewerken van de foto’s hier aandacht aan te besteden. Voeg bijvoorbeeld iets contrast toe of verhoog de verzadiging iets. Hierdoor gaan de herfstkleuren vaak nog meer ‘knallen’. Pas wel op dat je niet te ver doorschiet en de foto er heel onnatuurlijk uit komt te zien.
Om de gehele foto wat warmer te krijgen, pas je de witbalans aan. Wie in RAW fotografeert, verandert dit bij het bewerken zonder kwaliteitsverlies.
Wat is jouw favoriete herfstkleur? Lees hier nog meer tips voor het fotograferen van de herfst.
Dank je wel voor de voor de waardevolle tips.
Goed artikel . Ik kan me nog goed herinneren begin 60er en 70er jaren had ik alleen een linierre pola filter kon ik alleen gebruiken voor schitteringen en reflecties van water blij dat er nu cpl filters zijn
Ik was een paar weken geleden buiten om wat herfstfoto’s te maken (blog staat sinds vandaag online) en had eigenlijk je blog voor die tijd willen lezen, hele handige tips! Ik vergeet ook telkens mijn polarisatiefilter mee te nemen, niet zo slim. Ik vind in de herfst vooral het spelen met de kleuren en het lage zonlicht het mooiste, maar het is inderdaad lastig om dat over te brengen op scherm. Thanks in ieder geval voor de goede tips, hopelijk krijg ik nog snel weer een zomerse herfstdag zodat ik weer kan gaan oefenen :)