Ik ben dol op het fotograferen van landschappen, vooral als ik op reis ben. Berglandschappen zijn mijn favoriet; ze geven me het gevoel van de ongekende grootte van de wereld en dat ik maar een klein poppetje daarop ben. Dat gevoel wil ik ook graag overbrengen op een landschapsfoto, maar dat is meestal gemakkelijker gezegd dan gedaan want een landschapsfoto mist al snel een gevoel van diepte.
De uitdaging van landschapsfotografie
Het overbrengen van het gevoel van het weidse/grootse/uitgestrekte/immense van een landschap op een foto is per definitie lastig; de foto is namelijk een stuk kleiner dan het landschap (zelfs als je het afdrukt op een billboard) én het is een tweedimensionaal beeld: het heeft geen diepte. Het gevoel van diepte kun je echter behouden door de compositie bewust te kiezen.
Balans tussen voorgrond en omgeving
Bij het fotograferen van landschappen is het belangrijk dat de compositie een goede balans geeft tussen de omgeving op de voorgrond en de omgeving op de achtergrond. Door niet alleen maar te focussen op datgene in de verte maar door ook iets van het landschap om de voorgrond te plaatsen, krijg je het gevoel van diepte weer terug.
Onderstaande foto maakte ik op Madeira aan de noordkant van het eiland. Om meer het gevoel van diepte te geven aan dit landschap fotografeerde ik het met een stel varens op de voorgrond. Hierdoor werden bovendien de huizen in opbouw linksonder (die niet zo goed paste bij het dorpje) verborgen en maakt de rode bloem het helemaal af.
Nog een foto van Madeira, maar nu de oostelijke punt van het eiland. Door dicht bij de grond te fotograferen vormden de grassprieten een mooie voorgrond die de foto veel meer levendigheid gaven.
Datgene uit de omgeving wat op de voorgrond geplaatst wordt hoeft overigens niet altijd heel dichtbij de fotograaf te zijn. Op de foto van de Lünersee (Oostenrijk) gebruikte ik de oever van het stuwmeer (tientallen meters van mij vandaan) als voorgrond.
In Noorwegen fotografeerde ik deze gletsjer met het beekje op de voorgrond. Deze foto geeft meer het gevoel van diepte dan de foto waarbij er juist meer van de lucht op de foto staat. Het beekje als voorgrond is in mijn ogen voor de kijker bovendien een interessanter onderdeel uit de omgeving dan de extra hoeveelheid lucht.
De voorgrond hoeft tenslotte niet altijd helemaal scherp te zijn. De gele korenbloemen (gefotografeerd op het eiland Sardinië) zorgen hierbij niet alleen voor een mooi kader aan de onderkant, maar leiden de ogen van de kijker ook de diepte in. Het gevoel van diepte ontbreekt juist bij de foto zonder de korenbloemen als voorgrond.
Wist je trouwens dat ook personen op de voorgrond in beeld kunnen helpen om de foto diepte te geven? Kijk maar:
Diepte in het landschap: Wel of geen mensen op de foto
Voor meer voorbeelden en argumenten lees je het artikel over wel of geen mensen in je landschapsfoto’s.
Hallo Laura,
Handige tips, ik ga dit jaar een rondreis maken in Noorwegen dus ga ik ze in de praktijk uitproberen met mijn canon 77D, moet ik nog een speciale lens meenemen?
dit is intresant
Ik heb veel aan je tips gehad over landschapsfotografie, uit je reisboek. Ook daar stond de foto van Madeira in. Toen ik op het eiland was heb ik je tip in de praktijk uitgeprobeerd. Bedankt?
lekker simpel vertelt met duidelijke voorbeelden ! mooi gedaan !
Een prachtige hint.
mooi in beeld gebracht, welke website techniek schuilt er achter de 'dubbele' foto's om het rollover met de muis te verkrijgen ?
Dat heb ik gedaan met mijn ‘lievelingscode’: CSS :)
Prachtige foto’s. Ook ik maak graag opnames van berglandschappen (Amerika, Nieuw – Zeeland). Ik zal zeker rekening houden met deze tips. Dank u wel Laura.
Zeer waardevolle tips, daar doe ik mijn voordeel mee straks op vakantie!
Prachtige foto’s.
Maar vooral heel leuk hoe je het verschil kunt zien door met de muis over de foto te gaan.
Ik ga hier zeker op letten.
Bedankt. Mieke.
Arrie let ook altijd op dat hij een voorgrond heeft om diepte te krijgen. Mooie fotoos. In junie gaan we 15 dagen naar Portugal. Komen terug met weer mooie fotoos, zal een paar op facebook zetten.
Dank je wel Laura voor alweer interessante artikel. Foto’s zijn supermooi…
Whow!
Goede uitleg en supermooie foto’s. Groet marion
Mooi artikel, maar bij de Madeira foto prefereer ik toch de versie zonder de varens. Hier krijg ik een veel weidser gevoel wat mij in deze foto juist erg aanspreekt.
Het zelfde geldt eigenlijk voor de foto met de gele bloemen, alhoewel daar een kleiner randje met bloemen op de voorgrond het waarschijnlijk ook wel goed zou doen. Nu vind ik het geel op de voorgrond toch wat te zwaar voor de foto.
Zo zie je maar weer dat fotografie ook altijd een kwestie van smaak is ;)
Mooie foto’s en duidelijke uitleg.
Ik heb weer zin om op vakantie te gaan… met fototoestel natuurlijk!
Vraagje: gebruik je een speciale (groothoek)lens als je een landschapsfoto wilt gaan maken of heb je een zoomlens erop zitten voor het gemak?
Groeten,
Jarik
Bij landschapsfoto’s gebruik ik veel een Tamron 10-24mm objectief! Een zoomlens heb ik er soms ook wel opzitten, maar daarbij mis ik vaak nog wat groothoek.
Heel mooi inzichtelijk gemaakt. Interessant.